Hej

Ja, var går egentligen gränsen för vad som är rimligt när det gäller U-värde på fönster ?

Jag satt och lekte med Pilkingtons glasberäknare och fick fram U=0,4 med dubbla 2-glas isolerrutor, energiglas och krypton (!). Går för övrigt att ladda hem via nätet.

Samtidigt har jag läst mej till att gamla 1800-tals fönster med 2 separata rutor är ganska bra eftersom det blir mindre köldbrygga än i nygamla kopplade 2-glas fönster.

Passivhus ligger idag på 0,9 i U-värde. Men för att bygga passivhus längre norrut krävs väl ännu mer extrema fönster ?

MVH/Gano

Rimligt är väl en intjäningstid på runt 10-15år. För egen del räknade jag fram att jag skulle "gå runt" efter 48år med U=1.0 kontra U=1.45. Orimligt, tyckte jag och nöjde mig med det senare.

Vi har en intjäningstid på våra fasta fönster med U=0,6 -0,7 (inkl fönsterkarmar) , allt räknat enligt EU-normerna, som är omedelbar. Alla 3-glas isolerglas i våra fasta PVC-fönster med argon kostade faktiskt inget extra. De var dessutom mycket billigare än träfönster, men det är en annan fråga.

Den första frågan man bör ställa sig anser jag vara: Vilken typ av fönster ska jag ha, eller snarare, hur många fasta och hur många öppningsbara fönster behöver jag. Vårt gamla hus hade många stora öppningsbara fönster, som bara öppnades när de skulle tvättas. Nu har vi mest fasta fönster. Öppningsbara fönster har vi bara i sovrummen. Gemensamma rum vädras genom ventilationssystem och altandörrar, Vi har försökt komma så nära ett "passivhus" som möjligt energimässigt, och de fasta fönstren har alltså U-värden mellan 0,6 och 0,7, helt enkelt för att detta var det lägsta värde som gick att få på kombination 3-glas, argon och bästa möjliga PVC-karm.

Sedan ifråga om U-värde är skillnaden mellan högre och lägre U-värde endast ett större avstånd mellan glasen, vilket ger en ytterst marginell merkostnad för lite djupare fönsterkarm. Denna kostnad är helt försumbar vid PVC-fönster. Ett bättre U-värde ska därför inte kosta köparen många kr mer än ett sämre (någon procent).

Att sedan vissa fönstertillverkare och importörer kör med en annan prissättning är en helt annan fråga. De tar betalt efter U-värde, därför att de flesta kunder inte förstår dessa ytterst enkla sammanhang för PVC-fönster.

Redigerat:
Intressant Fogarbo!

Var skaffade du dina fönster? Vilken tillverkare? Hur är dagsljus- och solenergitransmittansen? Vi avser också att bygga ett supersnålt hus som på samma gång är ljust. Det är en balansgång mellan lågt u-värde och bra transmittans, vad jag förstår.

För att kunna utrymma ett hus vid brand skall det finnas minst ett öppningsbart fönster i varje rum. Finns att läsa på boverket.
Vid alldeles för lågt u-värde kanske man måste skrapa rutorna vintertid ??

Ja, hur är det med kondensen, Fogarbo?

Fick besked från Pål Ross att hans leverantör (RM Snickerier) kan leverera fönster med u-värde ner till 0,8, men att under 1,0 blir det isbildning. Är det någon som har fönster under 1,0 som kan delge mig deras erfarenhet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.