Fönster & Dörrar
John12345: Bumbar den här tråden, ska ge mig på att bygga på samma sätt i en gäststuga och vill bygga som referensens i trådstarten. Hör gärna om någon har gjort liknade och sitter inne på bra tips? Tacksam för svar!
Testarn: För fogen i hörnet använder du fräsarna såg och stämjärn, dvs enklare att såga och stämma ur om du inte har en vertikalfräs som kan ta de dimensionerna. För raka urtag längs en kant så är det en notfräs, med eller utan styrlager så man kan köra mot en mall eller kant. För spåret skulle jag köra bordsåg men det finns även skivnotfräs som alternativ. När det gäller
Vikkipedia: [citat] Kul! Vi hade inte den möjligheten och är nöjd med resultatet ändå ☺️
Stefan Bengtsson: [citat] Hej och välkommen till forumet. Spilka kallar delen "topprammebeslag". https://www.spilka-dws.com/no/katalog/classic/topprammebeslag-classic
Turbo-Danne: [citat] Oj jävlar, har det redan gått så lång tid. hahah Bra att nån har koll :) Jodå den funkar precis likadant som när den va ny. Inga glapp och inget som har ruttnat eller ens visat tecken på det.
123abc: Det finns lite olika lösningar beroende på vad du har för krav men något som är hyfsat enkelt och montera utan att det blir tokdyrt är detta grindlås som går att beställa för olika profiler och finns hos låssmeder och på nätet att beställa. https://www.stangselbutiken.se/sv/villagrindlas-Las/villalas-komplett.php
patrick.lenhart: Herre***... för nästan 2000 spänn kan man ju köpa en helt ny låskista och byta ut den på 5 minuter... kostar drygt 1800 kr
Byggabullen: [citat] Tack för länken! Ska se om jag hittar något mer specifikt hos Säkert vatten just för våtzon 2 då både dusch och badkar ligger i ett separat utrymme (skiljevägg och glasdörr). [citat] Mycket intressant! Det låter som en bra lösning med tanke på att vi ska även försöka förstärka väggen för kommande tvättställskommod. Har du några tankar kring det också? Vissa
Anonymiserad 405730: Här är Swedora toleranser.. https://www.swedoor.se/getmedia/afd582b6-a979-4e8c-a5f2-c6436bb8abe2/Produktdatablad-Maetning-Av-Buktighet-2023.pdf.aspx
123abc: Fråga de som förvaltar fastigheten ofta står det äldre dörrblad på vind eller källare. Jag undrar vad ni har för dörr i bilden då den är betydligt nyare än fastigheten, kanske är det möjligt att installera en säkerhetsdörr som dämpar ljud bättre än befintlig dörr.
magicus: [citat] Tusen tack för det utförliga svaret!
Anonymiserad 671848: Skulle verkligen inte rekommendera Elitfönster. Gjorde en beställning som levererades skadad (dåligt förpackat) och det har inte gått att få svar från detta företag. När man har frågor kring att göra en beställning, då svarar de inom en timme, men när du måste reklammera, då blir du helt ignorerad. Har tagit över 4 veckor utan svar. Leveranstiderna är också otroligt långa. Om
Dr Benz: Om ni har en medeltemp på 12 grader så säger det sig självt att det räcker för att det skall bli kallt på insidan på fönsterna. Öka temperaturen först men se även över ev ventilation. Hänger det gardiner framför så påverkar det också till det sämre.
Tora M: Tack så mycket för pedagogiskt inlägg!
FG: Givetvis ska du bevara den utvändiga teaken, det är ju det som ger hela partiet karaktär. Det är bara att slipa ner och behandla med lämplig olja eller lack så blir det som nytt. Invändigt kan man väl måla det i någon ljus färg om man hellre vill ha det. Isolermässigt har du tre alternativ beroende på hur mycket pengar och arbete du vill lägga ner. Man kan byta det yttre glaset mot;
123abc: Låshuset du har följer standard så vad du vill ersätta med är valfritt, kanske ASSA Entré K1 med lika låsning om så önskas. Montaget är inte så komplicerat men tillhållarlås kan vara olika borrade under nyckelskylten så räkna med att du kan behöva borra ett nytt hål med en hålsåg 42-44mm samt ett hål för vredet.
tyomka: Hej. Vi hade monterat Yale doorman klassik i våras. Någon gång i höstas hörde vi ett röstmeddelande "Tiden tar slut". Vi såg ingen varnande symbol ( sägs vara röd) för batteri så vi ignorerade meddelande. Idag hörde vi samma meddelande igen och låset gick inte att låsa efter det. Efter 10 min gick allt som vanligt Och fortfarande ingen varning för batteri. Tittar man på batteri
Himmelsfararen: [citat] Ok, jag köpte Klarfönster, hoppas de är bättre i leverans.
BirgitS: Den inringade smala delen kan vara en spärr som ska vikas utåt, antingen sitter den fast i nederkanten eller i ovankanten. En sån spärr finns i högt upp på fönstret och en långt ner. [bild]
tergo: [citat] JA den nedersta styr hur hårt dörren ligger emot karmen, tryck den lite utåt det hjälper inte att skruva på karmskruvarna i detta fallet
alishami: Bara en uppdatering. Jag anlitade en byggnadsinspektör, som gick igenom installationen och berättade att installationen är korrekt. Väggarna är nu täckta av metallarbetet från utsidan.
Mip88: [citat] Hej jo det är ett tag sedan men jag fick till det tillslut.
123abc: Det är en äldre variant av 420 garderobslås och det finns färdiga nycklar att köpa till det. En låssmed kan även löda ett nytt grepp på nyckeln men det bör vara dyrare.
123abc: [citat] Gå in till en låssmed och fråga vad de kan erbjuda för lösning. Ett låssystem är precis vad du efterfrågar då det kallas låssystem när du har fler än en nyckelgång/nyckeldelning i samma låscylinder. Det finns flera fabrikat i olika prisklasser.
Sixten76: Hej! Har bytt ytterdörr till en Sunnebo SY128 och funderar på hur jag ska lösa snygga dörrfoder som passar till dörren. Jag vill inte ha vanliga ohyvlade panelbrädor utan tänker mej hyvlade släta. Är bestyckad med handöverfräs, så någon form av frästa kanter tror jag att det blir. Nu är ju dörren ganska modern i stilen, så allt för klassiskt blir nog fel. Idéer? Någon som har