D
Davince: [citat] Ja jag fick ta bort fodret och sätta dit ett nytt. Den som satt dit det från början har inte gjort det så bra... Nu funkar det som det ska. Tack för ditt svar Åsa!
2 svar · 1,3k läst
T
Thullen: [citat] Ja det gjorde det faktiskt. Penetrerande låsolja från alla tänkbara vinklar och vrår under 2 dagars tid och massor av lirkande så hoppade låset upp plötsligt med ett glädjetjut, helt enligt @123abc instruktion. Jag har bytt låset till ett nytt, plockat isär låskistan och lagt låsolja på alla rörliga delar och satt ihop igen och nu funkar det. Men det bygger ju på att jag
8 svar · 5,2k läst
·
D
Dickcede: [citat] Jag håller med. Precis bytt till elitfönster 3glas med extra ljudisolering och swishljudet från passerande bilar är värre nu än innan med våra 2 glasfönster från 60-talet.
4 svar · 2,1k läst
Y
YKron: [citat] Tack !
7 svar · 1,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Gipsa smygarna och måla och skippa foder helt. Enkelt men ch stilrent. Annars ett brett foder som täcker hela springan.
1 svar · 2,2k läst
·
C
chrillol: [citat] [citat] Sådärja, då var det klart. Köpte ett L3S till slut. Fick raspa ur en del på ”bredden” för att låshus och borrplåt skulle få plats. Boda 444 är mkt riktigt symmetriskt så behövde inte krångla med att flytta upp stolpen för låshuset. Slutblecket behövde dock flyttas upp ca 4 mm för att vara enligt spec. Hade säkert gått att behålla gamla slutblecket men gick
10 svar · 4,5k läst
·
R
roli: Kul med trådar som vaknar till liv igen efter precis 10 år. 😉
6 svar · 7,8k läst
·
A
Alexn72: Gjuta trappan in mot dörren och sen en plåt mellan dörr och trappa. Glöm inte fallet
1 svar · 1,1k läst
·
M
mutumutunga: [citat] Ok, tack för snabbt svar. Är själv i ropet med att sätta in (tillbaka) englasfönster på vår vind som sedan 70-talet varit övertäckta med isolering och ny panel. Lite nojig över vad som ska hända med klimatet där i och med att vi inte har några problem idag. Jag antar det är ett plus att vi eldar med ved så jag tror och hoppas det ska skydda oss mot eventuella problem. (Bor
9 svar · 5,9k läst
T
Tjrex: Ser ut som en relativt ny fönsterdörr. Du borde kunna justera en del med skruvarna på gångjärnen. Läs bruksanvisningen om hur du gör detta. Men kolla först så verkligen karmen är rak åt alla håll.
9 svar · 2,2k läst
·
J
Jakobww: Hej, har ett par altandörrar där tidigare ägaren har byt ut/renoverat nedre plattan. Dock var detta inte så bra gjort och det har kommit in vatten som blivit påväxt och röta i virket. Fråga - hur ska man renovera detta, vilket virke ska man använda till speglen och hur hur tätar man det så det inte kommer in vatten?
0 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan1972: Är det HSB ? Du får nog tänka på att det ser ut som att du har den typen av karm som de använde ett tag där karmen är en del av hela väggkonstruktionen. Inte säkert att det är en lös del monterad i ett hål med reglar runt om.
5 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: fönster skall helst sitta i linje med den isolerade väggen
23 svar · 37,4k läst
C
chrillol: Hej! Har fått möjlighet att köpa ett Doorman L3-lås till attraktivt pris men tydligen saknas kvitto så ev. garantiärenden lär ju bli svårt. Nu till frågorna - ni som har L3 eller L3s; Har ni haft problem med era lås inom garantitiden? Finns det några kända vanliga fel? Vad kan man för övrigt vänta sig för livslängd på dessa svindyra lås?
0 svar · 1,5k läst
B
bossespecial: Då finns det tyvärr inte så mycket plats över för en ny balk. Om det bara är takstolarna som ligger uppe på balken ser det ut som att du skulle kunna få in en balk på vinden och hänga upp takstolarna i denna. Iom att balken är så hög och så kort så går det inte från bilderna förstå om det bara är upplag för takstolarna eller ej.
3 svar · 1,2k läst
·
MalZon
MalZon: [citat] Problemet är ju att det just är SP fönster jag vill ha.
229 svar · 97,1k läst
·
1
123abc: Ta med låscylindern dit du köpt den eller till din lokala låssmed så fixar han så du får en lång medbringare.
3 svar · 2,5k läst
·
P
Pjer Polanski: Det finns inget klistermärke eller liknande som berättar vad det är för fönster du har? Kan sitta i karm eller fönsterbåge och synas först när man öppnat.
1 svar · 875 läst
·
J
jonaserik: Bry er inte om kondensen, har lika varje höst och vår. Och säkert 2 eller 3-glas i rutan. Mina fasta med tvåglas blir dt på. Det enda som är problemet är att det det inte går att se ut varje morgon.
5 svar · 1,4k läst
·
E
ErikB3: [citat] Tack för svar! Jag vill inte ha en dubbelcylinder, enbart enkel för att komma undan lite billigare. Inser nu (tror jag) att 1311 är då beteckning för yttercylinder så det är en sådan jag i så fall behöver hitta!
4 svar · 2,2k läst
raveper
raveper: Lycka till. Det är bara slipa mer om du inte vill rikta upp karmen och gångjärnen.
8 svar · 2,3k läst
·
P
Petkoljub: Hej alla, jag har en Hautau Skjutdörr som liknar denna: [MEDIA=youtube]dYBSDn1z7cc[/MEDIA] Problemet är att dörren fastnat i ”vädringsläget” mao på glänt, något som innebär att den varken går att öppna helt eller stänga i sin helhet. Detta inträffade då handtaget gick sönder, något jag försökt fixa genom att beställa ett helt nytt handtag. Har försökt montera den själv,
0 svar · 575 läst
T
tbar: ok, sökte vidare och ser att någon rekommenderat leifarvidsson. De verkar till och med ha en butik i Kista - perfekt. Ska försöka återkomma om det blev lyckat resultat.
1 svar · 907 läst
J
jonaserik: Ser väldigt tätt ut mellan karm och bågar upptill, du ska ta bort fodret på insidan eller utsidan och se om husets överdel buktar neråt. Inte helt ovanligt med att något sjunker, blir då att såga ur så det blir mjn 1 cm glapp. Det får inte vara tryck på ovansidan ett fönster eller dörr. Fönster/ dörrar ska vara fria från konstruktion och bara hänga kvar på dess infästningar.
4 svar · 1,2k läst
·
Mats-S
Mats-S: När jag renoverade alla mina fönster på sommarstället tog jag ur glaset och gjorde en separat renovering av fönsterramarna innan jag målade fönstren och därefter satte in nytt glas och kittade dom. Påpekas bör att fönsterramarna (inklusive spröjs) från 30-talet var i mycket dåligt skick, men tack vare att det vara kärnvirke som fortfarande luktade kåda gick dom att rädda. Jag
1 svar · 1,2k läst
·
Bruiser
Bruiser: Hej. Jag har en lite krånglig gård som gör att räckvidden från Huben inte riktigt når genom väggar o annat till alla dörrar och garaget samtidigt, vet någon om man kan ha flera hubar samtidigt eller hur man förstärker räckvidden? Mvh. B
0 svar · 1,2k läst
A
Allixon 56: Ja det är synd ! Tror de skulle må bra av bättre kultur på det företaget , vet med fakta att de har missnöjda anställda där .
10 svar · 19,0k läst
1
123abc: [citat] Det följer inte med ett -4 slutbleck om du har ett 1487-4 i dörren så använder du det istället för det som följer med Yale Doorman L3.
16 svar · 19,1k läst
K
Krabbeluring: På något vis så glömde jag av helt och hållet att jag startade tråden. Därmed missade jag också din idé med sänkta krav då man fick jämka med sovrum på mindre utsatt sida. Dock ligger huset 22 meter från stambana så upplevde att de var väldigt hårda med kraven, eller iallafall svårförhandlade. För någon som googlat sig hit så blev det till slut Elitfönster Harmoni 2+1
4 svar · 3,1k läst
T
Thammasat: [citat] Stort stort tack ❤️🤞 jag känner mig hoppfull! Tack igen
5 svar · 5,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.