Har beställt traryds fönster men läste nu detta nummer i Råd&Rön där dom testar enegifönster och där var Traryd och Domlux sämst när det gällde regntäthet. "mindre rännil genom tappning och slits och genom glasningsfog vid vindstilla"
Ni som har traryd, vad jag läst mig till här på forumet verkar vara nöjda eller :-/

Enligt konsumentverket så betalar sig ett byte till energifönster, på en villa i västerås med fjärrvärme, på 45 år. Ingen jättebra affär om man inte måste byta fönster av andra orsaker.

Draven skrev:
Ni som har traryd, vad jag läst mig till här på forumet verkar vara nöjda eller  :-/
Våra Trarydare håller i alla fall tätt även vid storm. :D

Hur ser det där testet ut egentligen?

Handlar det om någon motsvarighet till att stå med högtryckstvätten i horisontalläge med full sprut mot fönster och karm?

MathiasS skrev:
Hur ser det där testet ut egentligen?

Handlar det om någon motsvarighet till att stå med högtryckstvätten i horisontalläge med full sprut mot fönster och karm?
Man gör tydligen testen i två olika faser.
1. "Hela fönstret begjuts med vatten"
2. Här begjuts allt utom karm och bågöverstycket.

Det väsentliga i hela testen är att av 8 olika fabrikat är det bara Traryd och Domlux som får "1" i betyg (1=underkänt). :-/
Traryd ska lämna en kommentar i eftermiddag...

Ska bli väldigt intressant att se hur detta fortsätter.

Jag som vart helt inne på att köpa fönster från Traryd, men nu blir man ju tveksam.

/Jonas

Och jag som beställt 37 stycken.....

MrMagic skrev:
:o Ska du bygga drivhus? ??? ;D

MrMagic skrev:
Välkommen i klubben...
Jag har beställt 35...
Traryds kommentar idag var "Vi ha alldrig tidigare fått den här typen av negativ marknadsföring. Vi försöker ta kontakt med Råd&Rön och få en mer detaljerad info på hur testerna har genomförts"
Hon nämde också att skulle detta mot förmodan hända just mina fönster, står det i kontraktet att en reklamation är ett faktum... Hmm.. har inte kontrollerat detta ännu. Men hon har ju en poäng där ialla fall...

Man vill ju inte stänga ute solljuset.... men det är ett stort hus, så det behövs en del fönster och dörrar. Bla även 2 takfönster, 3 ytterdörrar och 2 fönsterdörrar.... och ett runt fönster !!

Samma här, för att inte tala om utsikten.. Vi valde dock att sätta in två glasväggar i stället för att bygga med fönster. Se hemsidan. Men visst blev det öer 30 fönster ändå ;)

Ni som oroar er över vatteninträngning - hur ofta har ni sett regn i horisonalplanet som vattenbegjuter hela fönstret?

Inte ens när Gudrun sprang förbi här så blev det annat än vattendroppar på fönstren.....

På vissa utsatta platser kan det säkert bli ett problem, men för dom flesta av så har det antagligen ingen betydelse?

Ni som oroar er över vatteninträngning - hur ofta har ni sett regn i horisonalplanet som vattenbegjuter hela fönstret?
Varje höst.

MathiasS skrev:
Det är faktiskt mer sällan det regnar rakt ner i Skåne där jag bor, ibland regnar det nästan underifrån. Sedan har vi i Skåne tradition att ha lite eller inget takutsprång på husen.

På tal om orkanen Gudrun… när den kom så sprutade det in vatten i genom fönsterkarmarna som trycktes in av vinden på söder sidan. Där sitter visserligen 80 år gamla fönster och kanske inte är heltäta men de torkade i allafall upp efteråt.

mvh plexi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.