Hej,
Håller på och försöker täta mina fönster så gott det går. Har köpt lite tätningslister och satt upp, men nu i efterhand är jag tveksam till om de sitter rätt.
På den bifogade bilden ser man vad jag satt dit. 1:an är en tjock EPDM 15x8 mm list från Clas Ohlson. Den sitter alltså på den yttersta delen av fönstret (vet ej vad det kallas). 2:an är också en P-list, 9x5,5 mm - men nu är den ju platt som en pannkaka, efter att jag stängt fönstret.
Pilarna på den nedre bilden visar vad listerna tätar mot. Den tjocka EPDM listen sitter i dubbla led och tätar mot vad jag tror är som en tilläggs ruta på utsidan (se röd pil, nedre bilden), och 2an mot en befintlig list som satt på fönstret.
För att reducera ljud från utsidan så gott som möjligt, sitter då listerna bra placerade? Ska jag flytta om något? Ska jag kanske sätta lister som tätar mot de delar av fönstret som de gröna pilarna visar?
Anledningen till att jag undrar är att listerna inte gjorde någon direkt skillnad för ljudet, utan bara gjorde det riktigt svårt att stänga fönstret (det går, men precis).
Tack på förhand!!