Fönster & Dörrar
Soren11: Allt har gått bra, det är nu monterat och klart. Vi är väldigt nöjda👍👍
DanielAfstockholm: Sitter isolerglaset med utvändiga lister så bör man låta en fackman mtk limma glaset om det är av äldre modell (standard idag). Att sätta envägsskruv leder oftast till att hela fönstret måste kasseras om man behöver göra glasbyte vid ett senare tillfälle. I bästa fall måste samtliga lister bytas. Dessvärre så vet redan de flesta inbrottsbusar redan hur man plockar ur glas. Så
123abc: Låshuset är ett assa 565 och en vanlig oval låscylinder med en komplett vredsats blir bra.
Jiander: Hej! Tänker som en sista utväg ställa frågan här i forumet med hopp om att någon här kan hjälpa mig. Vi har ett hus byggt 2003 där jag har en aluminiumlist som fästs med plastclips i spår som sedan är häftade i fönstrets karm. Dessa clips har gått sönder på två fönster där jag nu inte kan fästa aluminiumlisten. Jag har frågat de flesta kända fönstertillverkaren utan
Skalman: Uttryckte mig fel. Jag menar alltså att jag målar nedtill men inte uppepå. Huset fyller förövrigt 100 år om 3 år. Fönstren lika gamla.
Oldboy: Kanske går den befintliga dörren att använda på annat ställe? Eller som en falsk dörr, eller som ett smart förvaringsutrymme, eller...
tobson85: [citat] Jag har tagit bort just den listen och tätningen. Så nu letade jag efter någon enkelt ny tätning
RuneB2: [citat] Jag har exakt samma bekymmer. Fick ett nytt lås efter reklamation.
BirgitS: Det ser ut att vara en bärande yttervägg, vilket antagligen innebär att det ovanför och på sidorna av fönstren är gjorda en avväxling. En sån görs genom att det ovanför ett fönster finns en liggande balk som ligger på två stående pelare (kraftiga reglar), syftet är att föra över lasten från taket åt sidorna så att inte fönstren belastas. När du breddar fönstret behöver
diceman: Är i liknande läge, kittade fönster. Enligt min helt ovetenskapliga undersökningen så finns det tre alternativ. 1. Nyaspröjs.se. Där får man antigen ta bort lite kitt för fästpunkterna eller klistra fast fästpunkten på glaset. Allt avtagbart och underhållsfritt. Går att sätta mellan fönster också om bågen är tillräckligt djup. Pris ca 400-1000:- per fönster beroende på
Oldboy: Den typen av (modern/nyare) dörr med snett sittande panel är extremt fuktkänslig. Vid slagregn tränger fukt/regn/vatten in emellan och bakom all panel i stort sett. Därför måste allt trävirke i dörren vara av yppersta kvalitet, dvs "fet" tätvuxen fura av fönsterkvalitet eller eke. Det är det inte på denna typ av nyare dörrar. Följaktligen ruttnar de upp efter inte allt för lång
Tojjan: Billy markiser var snabba med att svara på kundservice, dock endast mejl. De skickade produkterna som saknades och mejlade mig en felsökning. Alla 10 markiser var tvungna att fabrikåterställas innan jag kunde installera fjärrkontrollerna. Vissa markiser åkte ner när jag tryckte upp men det fick jag programmera in med fjärrkontrollen. Jag upptäckte att jag måste ha en vridströmbrytare
KalleSvanson65: [citat] Då litar jag på dig! I fall det spricker så återkommer jag med en sorglig bild och besviken text.
Rivningsobjekt: [citat] Väcker liv i en gammal tråd som känns högaktuell såhär års. Jo, det finns en stor fördel med vertikalmarkiser. De går nämligen att använda när det blåser måttligt. I vårt land är det en stor fördel. Själv har jag tre stora fönster på takkupa på andra plan. Där skulle en vanlig markis förvandlas till en flygplansvinge vid minsta blåst och brytas sönder. Synd bara
AndersS: [citat] Du kan också förborra för skruv. Har du två maskiner är det enkelt och snabbt.
Henrik 75: [bild] Du menar att det inte går in en bit i fodret? Jag gillar själv att göra så men tittar man på många som monterar idag så gör de den enkla vägen och monterar mot fodret. Har du du tid och råd hade jag nog beställt nya och monterat. Känns tryggare iallafall.
Bengt65: [citat] Vi fick en altandörr insatt. tegelfasad på trähus. Han satte vit plåt runt är så nöjd att jag nog vill göra samma på resterande dörrar och fönster.
Vispen74: Om ni beställer, kontrollera filmer och bilder från produktionen noggrant innan de skickar från Kina. Jag missade att monteringshålen var för sidomontering istället för frontmontering på senaste beställningen, vilket inte med fraktpriserna är rimligt att ersätta, utan får pluggar för hålen, borra nya själv och en ganska ordentlig kompensation. Hade jag granskat noggrannare så hade
123abc: [citat] Som sagt de cylinderroddarna tål mycket våld så det är bara att ta i och hoppas på det bästa i de flesta fall fungerar det även om kolven är lite böjd. Om låshuset tagit skada så kan du likväl köpa ett 565 låshus på biltema, jula osv. som ett ASSA original, du kommer bli lika nöjd oavsett. Varför felade det? Var tog det i och varför? Ofta tar det i slutblecket och då
fribygg: Förlåt om vi sabbat din tråd, @Bengt65 hade frågor om dörren och jag föreslog att han skulle kolla garantin eftersom villkoren är sånna att dörren måste monteras skyddat.
harrebarre: [citat] Tack! Har hämtat prover för lasyr av trebitt som iallafall ser lovande ut. Lasyr, och sen opigmenterad lasyr vid efterbehandling känns som en rimlig väg att gå. Så får jag sätta påminnelser för underhåll helt enkelt
Steffo1980: [citat] Om du ska byta ut fönstret så är jag intresserad av handtaget inkl gångjärn. 😜
JoFor: [citat] Topp. Tack för tipset och trevlig midsommarhelg 👌
Bengt65: [citat] [citat] Nu fattar jag!! Karmen kan gå innanför teglet då passar ju en ny dörr perfekt !!
123abc: [citat] Klicka på länken @tommib postade och följ beskrivningen jag skrivit där.