Hej,

Håller på för fullt att renovera två badrum och en hall. I dessa utrymmen vill jag ha vattenburen golvvärme som sedan gjuts in och klinker på det. Sammanlagt handlar det om ungefär 20 m2.

Huset är idag uppvärmt med ett fjärrvärmeaggret som matar till ett enrörssystem. Jag har haft funderingar på att koppla den nya golvvärmeshunten till detta enrörssystem men är lite rädd att värmen i systemet är lite för svalt när det kommer fram till shunten eftersom den planeras att placeras sist i systemet, det är ju ändå ca 20 m2 på tre kretsar som golvvärmeshunten skall mata till. En annan anledning som egentligen är tyngre är att jag vill ha så lite bygghöjd som möjligt på golvet och vill då egentligen använda mig av Roths system (Clima Comfort) som har låg bygghöjd i jämförelse med Uponors. Men då krävs en shunt som inte klarar enrörssystem. Två shunter (som klarar enrörssystem) vill jag helst inte ha.

Till frågan:
Om jag istället väljer en golvvärmeshunt som kopplas direkt till fjärrvärmeaggregatet behöver då golvärmesystemet en egen värmeväxlare och cirkulationspump vid fjärrvärmeaggregatet, precis som enrörssystemet som redan är inkopplat, eller hur funkar det?