Hejsan och välkommen till forumet!
Undrar om ni gör - eller planerar - några passivhus?
Om inte, ungefär vilka energiberäkningar har ni? Vet att det är svårt att säga generellt och att det extra värmetillskottet från varje enskild familj varierar vad gäller förbrukningen men vore intressant att veta om vi borde titta mera på er som leverantör - gillar både era hus och priser men är absolut ute efter ett lågenergihus, helst passivt! =o)

Tack för välkomnandet!
Med vårt byggsystem är det svårt att bygga "passivhus". Vi föredrar bland annat golvvärme i platta på mark och då faller passivhusbyggandet. Våra hus är konstruerade så att resultatet blir energieffektivt med bland annat en yttervägg som är 360mm tjock, och fönster med um-värde 1,0 som standard. Jag kan rekommendera dig att besöka www.besta.se
där kan du kan få lite mer information om passivhus.

Hälsningar Sofia / Fiskarhedenvillan

Passiv i all ära men vi var och pratade med en säljare på fiskarheden igår som gick igenom det nya värme systemet. Om jag förstod det rätt så tillverkar den ny värme av den redan producerade värmen. Alltså typ passivhus men fördelen är att om ingen är hemma på två dagar och allt är avstängt så blir det inte kallt i huset. Och kyla i huset kan innebära fuktq(;^;)p och blir det aldrig tillräckligt uppvärmt så försvinner inte fukten. Jag blev imponerad av det nya systemet.
Bara en sak att tänka på! ;)

Lisenfisen, du verkar ha lyssnat på en riktigt slipad försäljare ;)
(med bra fantasi, men kanske inte så bra koll!)

Redigerat:
Är ett krav idag och kallas FTX-system, d.v.s du återvinner den varma luften som annars bara ventileras bort.
Men man förlorar ca 50% totalt av energin ändå, och kostnaden blir ca 3-4.000 kr/år i förlorad energi/merkostnad.

Men som sagt det är ett byggkrav, och ger oss i utbyte ett riktigt bra inneklimat.

MvH Jawen

Det är ju precis så en frånluftsvärmepump fungerar. Återvinner värmen i huset. I vad består skillnaden.

FLVP och FTX är två olika system för att återvinna värmen ur ventilationen innan luften skickas ut ur huset...
Två olika system med olika för- & nackdelar, lite kort:
* FLVP: Billig installation!
(Skall enligt mig inte ses som ett uppvärmningssystem,
som hustillverkare bla. ofta vill påskina)
* FTX: Bättre komfort!
(Effektivare i norra Sverige än i Södra)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.