Färg, Måla & Tapetsera
Husköpare 8: [citat] Tack BirgitS för detta magnifika tips! Det var exakt detta jag var ute efter. Älskar allt gammalt,och vill därför bevara den gamla stilen i mitt hus när jag så småningom renoverar det. Underbart tips. Tack tack:D
Lelle37: [citat] Jag har haft samma problem nu när jag renoverat vardagsrummet! Köpte spackel hos colorama, 176 kronor för 2,5 kg! Jag fick massor av luftbubblor! Bara skära rent och spackla om. Däremot köpte jag biltemas spackel, 76 kronor (tror jag det var) för 5 kg. Gjorde exakt likadant och inte en enda luftbubbla! Till saken hör att jag byggt en stuga i fjällen tidigare och aldrig haft samma
A.G: Finns silikatfärg som är mer lättstädad. Köpte det till vår tvättstuga. Kommer inte ihåg fabrikat och typ.
Moribusken: [citat] Det var lite det som jag hade hoppats på, att nån redan hade gjort :) Känns ju rimligt att en väv som är mer än dubbelt så dyr borde ha några egenskaper som den billiga saknar. Samtidigt kan man ju undra om det är så stor skillnad - hur många tillverkare av väv finns det? Det kanske är samma tillverkare som gör Colorama och Biltemas väv, vad vet jag? mvh/ Moribusken
Krypstocken: Korrekt, det skall stå en kamin i hörnet. Jag har förstått att silikatfärg är det som tål värme bäst. [bild]
Semiproffset: Den ser ut att primärt vara avsedd för horisontell montering så det går bra.
Kallebo: Jag skulle vilja veta hur de löst anslutningen till taket gjorts. Antar att man förlorar en del värdefull takhöjd på det sättet .. Snyggt är det onekligen, men passar inte riktigt in i dagens ljust och fräscht-samhälle
Davidofsweden: Hej Någon som känner till detta spackel och använt det? https://www.nationalgypsum.com/products/Product.aspx?ProductID=2365 http://www.mpdiy.com/produkter/spackel/proform-lite-blue-17l/ Ska kunna använda detta hela vägen från man sätter pappersremsan på gipsskivan tills man gör slut spackling innan målning. Fick tips av ett måleriföretag att väljer jag detta behöver jag bara köpa
Andreas Lundgren: Tänk på att engelskans "vinegar" kan översätts till ättika också, skulle gissa att de menar ättika eller i alla fall en väldigt ljus och sur vinäger i den här artikeln. [citat]
ricebridge: [citat] Svårt att se vad bilderna föreställer, faktiskt. Men jag tycker inte sprickorna verkar vara så stora.
Isakare: Dörrar går kanske inte jämföra med ett tak, men jag fick en jämnare yta med spärrfärgen.
DavidNick: Det är hög tid för en "recension": jag är helt nöjd med resultatet. Ytan kan numera liknas vid vit sten och lukten av betong är i princip helt borta. Att måla var också enkelt.
Olf Oggler: När jag installerad min kamin så satte jag en 50mm kalciumsilikatskiva mellan träväggen och kaminen. Jag var också fundersam på vad jag skulle måla med. Innan jag målade så målade jag en liten spillbit av kalciumsilikatskivan med silikatfärg. Sedan körde jag den i köksugnen. Nu kommer jag inte ihåg vilken temp jag lyckades skrämma upp köksugnen i. Men det var väl nästan 300
Druxz: Jotun Kvist och Spärrgrund som någon nämde ovan är perfekt, dock skulle du gjort detta innan du satte igång med bredspacklingen!
Stefan1972: Skruvhålen är ju en sak men skarvarna kan man ju dra över med pappersremsa ihop med lim. Då slipper man ju att skarvarna lyser rakt igenom iallafall och det blir lite stabilare för väven.
Stefan N: Tapethyvel om det är ett lager annars så åker giraffen fram med 60-papper.
Åsa Lund: Jag hade valt samma kulör som övriga golv Kan tyvärr bli svårt att se trappan för synsvaga
kennyr: [citat] Vi påpekade att det inte skulle överlappa för att enkelt kunna måla om utan att spackla. Tänkte spackelremsa, bättre spackel, renoveringstapet? Vet inte. Hade tapet innan och då sprack det inte.
p-pennan: Såg en målare för många år sedan som målade siliconfogen direkt innan den torkat. Vet inte om det funkar och inte heller om du kan få bort lite silicon och fylla på för att sedan måla direkt? Kanske värt att testa på lös planka eller om någon annan har ett bättre förslag?
jojo123: Du ska ju fästa upp läkten , gör långsmala kilar och en annan massa bitar som mellanlägg där , bäst med skruv och vanligt utelim på träbitarna så kan du ställa in jämt på alla håll och inget slaskande med spackel som inte blir bra i alla fall
Johan Gunverth: [citat] Behövs ingen maskin och det blir bara krångligt i och med att den ger värde i Lab. Ett antal färgprovslappar med NCS-kod och dagljus in genom fönstren, så kan hitta ni hitta rätt färg ändå. Om det är naturfärgad klinker kommer det att diffa en del, så då spelar noggrannhetn ingen roll. Det är ju mest att få ett hum om vilka färger som funkar bra ihop utan att behöva