BirgitS
BirgitS: Det beror på hur bra den befintliga tapeten sitter fast. Om den har släppt i kanter, hörn eller skarvar så måste allt löst bort först och sen får du avgöra om det är minst problem med att ta bort resten eller spackla igen groparna efter det du har tagit bort. Även med en renoveringstapet får det inte finnas för stora ojämnheter. När det gäller grundning bör det framgå av
1 svar · 991 läst
Z
ZipLock: En medhjälpare som torkar eller ett badlakan på golvet var min lösning på vattnet.
2 svar · 1,6k läst
L
Lärospånet: Lovar att återkomma ordentligt - delvis ändrade planer därför inte klart (väntar på elektriker för jag ska slänga in en tvättmaskin i utrymmet också) - men jag har målat ett första varv med vattenbaserad lackfärg och det verkar faktiskt funka riktigt bra.
12 svar · 4,0k läst
·
P
Anonymiserad 182623: [citat] Ok, tänkte inte på det :) Blir väl microlite då Tack för alla svar
4 svar · 2,5k läst
·
K
Klängrosor: Ja, måla tak är kämpigt! Tack för rådet!!
5 svar · 4,1k läst
Martin321
Martin321: Vad är rekommendationen för tapeten?
4 svar · 1,0k läst
F
fillishave: Hej hej Har ett suterrränghus byggt 1949 där jag vill fixa till ytskikt på väggarna. Egentligen bara två rum som ligger direkt mot jordvägg och ett pannrum som ligger delvis under mark. Någon gång (vet inte för det är ett dödsbo) smälldes det upp diverse innerväggar och källaren inreddes. På i princip samtliga väggar sitter det glasfiberväv. På några ställen på innerväggarna
0 svar · 1,4k läst
A
Andreas12345: Jag har tröttnat på alkydfärgen även om slutresultatet blev bättre än med vattenburna. Luktar, lång torktid och svårt att rengöra penslarna. Dock har jag på senare tid insett att det går att få nästan lika bra slutresultat om späder den vattenburna färgen rejält, jag brukar späda med upp till 40 viktprocent (t ex 100 g färg, 40 g vatten). Det blir förstås rinnigt, men färgen
4 svar · 5,1k läst
garvin
garvin: Så länge det inte blir skarv i skarv. Tvärs över funkar.
2 svar · 1,5k läst
·
M
muraren2: För en som inte är van och putsa så skulle jag säga gipsputs, det är det smidigaste att få slätt, och väldigt änkelt att jobba med, eventuellt tunnputs (sto evo bruk) , eller (combimix combitherm) Det är lättast att få slätt, och inte alls svårt med lite instruktioner, och som alltid färg som andas, kalkfärg eller silikat
7 svar · 3,5k läst
·
D
DejvidK: Kanske inte direkt svar på din fråga, men jag har kört med vitpigmenterad hårdvaxolja (osmo snö) på furuplywood, med gott resultat.
1 svar · 2,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Skär ett litet jack, in med en spruta och spruta in utspätt lim och tryck ut luften.
5 svar · 8,4k läst
Mead
Mead: Hej igen, och tack för svar! Får ta en funderare helt enkelt, är kanske enklast att låta en färghandlare bryta åt mig. Anledningen varför jag frågade var för att jag inhandlat vit väggfärg från ÖoB som jag tänkte använda mig av till att måla om hallen. Dom erbjuder ej brytning :) Tack för svar!
7 svar · 9,9k läst
D
Datarumkalas: [citat] Det fungerade utmärkt! Jag funderar lite på hur mycket lackkfärgen motverkar "klibbigheten" i fogmassan. Om det är tillräckligt för att inte låta damm fästa Kanske skulle jag tagit deras filler istället? Men även den är elastisk. Det är för att täta små glipor mellan trappsteg och trappfront.
5 svar · 16,0k läst
M
My*: Jag har ett liknande problem i vårt nya vardagsrum. Hon i färghandeln föreslig jotun minerals revive. Är lite sugen att testa.
2 svar · 7,2k läst
·
T
Tosse: Det finns matta färger som säger sig vara mer tvättbara. T.ex. alcro pashmina. En takfärg däremot får blanka fläckar direkt om man torkar av den.
3 svar · 5,1k läst
G
Gårdsboende: [bild] [bild] [bild]
15 svar · 6,9k läst
·
P
Pisan: Hej! Tar gärna emot bilder tips på målade trä-enplanshus i grått. Vi ska också lasera trädäcket i någon matchande grå nyans. Den grå ska vara grå inte skifta i tex blått i ljuset. Mvh
0 svar · 922 läst
·
P
Pin: Jag använde nyligen vävlim från öppnad hink över ett år gammalt , fungerade bra. Om innehållet inte ser fräscht ut kanske inte att rekommendera
3 svar · 12,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hejsan! Jag är i färd med att piffa upp köket. Kökskåpsluckorna är tyvärr överlag alltför fina för att bytas ut eller målas om. Men, ett par stycken har några blessyrer. Finns det någon metod som kan återställa dom till, i alla fall bra skick. Nu råkade jag tydligen fixa till en dubbel uppsättning bilder. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 4,4k läst
·
H
Hjulbent: Det gör det säkert, är det djupa hål kan du bottna med lite isolering. den trycks in i mellanrummet, så går det inte åt då mycket fog, lämplig tjocklek 5 mm på fogen eller efter vad du ser själv
1 svar · 3,1k läst
·
M
Mrp666: Hej! Tänkte kolla om någon har koll på färgkoder till Axet möbler ? Är vit färg nu på det, men känns som den är gulare,mörkare vit om ni hanger med :D . Får väl åka till någon färgaffär och se imorgon om de kan lista ut det men vart nyfiken nu om någon har koll !
0 svar · 2,7k läst
J
jacha: Måste väl finnas något enklare knep än att byta hela paneln, har bytt garageporten nu men fasaden bild 2? Eller är det att glatt stå med värmepistol på hela garaget då?
6 svar · 1,9k läst
·
E
Ernfrid: [citat] Väldigt bra tips! Nu hade jag redan skruvat och limmat 15m lådor. Men jag ska lägga det på minnet
13 svar · 16,8k läst
·
M
Majbacken2019: [citat] Tack! Lite så vi tänkt :D
9 svar · 5,1k läst
·
H
Hjulbent: Måste blötas ner. för att bli bra. Prova med att blanda till tapetklister och lägg på lite tjockt sedan lägger du på gladpack över så det inte torkar, dagen därpå kan du lätt ta ner bitarna och torka av med en blöt trasa.
1 svar · 823 läst
O
Oldfart: Jag behöver lite tips om hur jag bäst sanerar och sedan spacklar eller putsar om en källarvägg innan jag målar den med rätt typ av färg. Idag verkar det finnas 3-4 färgskikt: 1. Målarkalk 2. Mintgrön färg av okänd sort, kan eventuellt vara vattenbaserat lättspackel 3. Moccafärgad alkydfärg 4. Moccafärgad latexfärg (bättringsmålning på några ställen) Alkydfärgen flagnar för
0 svar · 1,1k läst
C
Carju: Ok, tack för råden!
4 svar · 4,9k läst
·
T
Tosse: Tvätta, laga eventuella ojämnheter med spackel, grundfärg och våtrumsfärg. Jotun har en som heter Lady aqua som jag tycker om då den är lite mattare än annan våtrumsfärg. Du kan säkert klara dig utan grund om du vill. Taket har inte så stor belastning. Täckfärgen ska dock vara av våtrunstyp, annara kan den börja mögla. Om det är silikon i takvinkeln kan det vara bra att skrapa
1 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.