Färg, Måla & Tapetsera
blackarrow: Tapeten kanske sitter men inte så bra så när den suger åt sig vatten från färgen så lossnar den eller bubblar sig. Läste här på forummet om någon som använt Byggmax förseglingsfärg. Den är oljebaserad så den blöter inte upp papper eller tapetklistret. Lite billigare men luktar. Läser man om Beckers tapetgrund så är den för det första vattenbaserad och under övrigt så står
Andreas12345: [citat] Ja, det kan man undra. Tycks vara poppis i USA i alla fall.
Pontusohl: [citat] Okej tack för svar! Nja ja vet de va dåligt kort men de går att komma åt :)
Magnus E K: Håller med om att det troligen inte finns i väggen. Däremot om ni har plastgolvmattor från den tiden så är det mycket hög sannolikhet att de har ett skikt av asbestpapp på undersidan (alltså inte bara i limmet utan även i själva mattan).
erik_malare: Oj, 1100kr/dygn i hyra lät riktigt dyrt! Då kanske det är en större proffsmaskin? Finns många modeller i Gracos Airless serie. Wagnersprutan funkar säkert helt ok till det du ska göra. Renova Isotop är en renodlad grundfärg, framtagen för att motverka genomslag från kvistar (obehandlat trä), nikotin, etc. Den bör målas över med lämplig täckfärg för bra resultat. Beroende på
erik_malare: Hej! Vi har gjort en del gipsplanktak där kunden velat ha slätt. Det är nästintill omöjligt att få att hålla i längden eftersom det är så små skivor med många rörelsefogar, och dessutom väldigt mycket arbete att remsa alla skarvar, bredspackla och sätta väv/microlite. Jag hade satt upp vanlig 13mm gips (6mm gips har en ovana att inte "svälja" skruvskallar så bra, och så är
My*: Hej igen kompisar! Tack för erat tålamod och tid! Blir ingen trappvändning än på ett bra tag. Efter mycket mötande och funderande, insåg vi att det tyvärr är mer jobb än vi hade trott Blir till att måla den i stället bara.
A-Man_08: Av standardstorlek. Säg att man har 6 st fönster, om vi räknar med att det ska grundmålas, och målas emellan. Vart landar man, är det 4000kr eller mer åt 9-10k?
anders07: [citat] Är det lättbetong eller betongvägg utan isolering kommer luftens fukt att dras mot värmeväxlingen och börjar bilda kondens. Den kondensen kommer sen att "vandra" i väggen beroende på temperaturskillnaden ute/inne och kan när det blir en hög fukthalt göra att putsen släpper. Puts baserad på cement är inte fuktkänslig så därför ska man använda det på vägg som är
xLnT: [citat] Ett riktigt bra och korrekt svar, som förtjänar att lyftas upp igen. Har själv försökt hitta en passande färg till mina gipsputsade lättbetongväggar och det var inte så lätt att hitta. men till slut fick jag samma svar på min fråga som du ger här.
Tosse: Mitt på väggen är svårt med latex. Där behövs spackel med remsa. Beroende på underlag kan det spricka ändå, i en dåligt stödd skivskarv eller i övergång mellan två olika material typ betong-trä. Då får man dölja det på något sätt... list, tavla, TV :)
stf01: Fyll på med gräs, spån etc och "spackla" med kemiskt trä :cool:
hordak: Har äntligen hittat den, ser ut att vara Borosan EasyUp11, art 39119. Verkar dock sämre med utbudet..
anders07: Primer är för att binda damm/smuts på betong/stenunderlag. Bara att kakla direkt på!
StenHardy: Såhär blev det. Det var en 2 lagers papperstapet med små sågspån mellan som skapar strukturen. Vi testade att lägga på rullspackel men efter ett par timmar blev det stora bubblor där limmet släppte från väggen. Det är en Betongvägg. Det gick sedan relativt enkelt att ta. Bort tapeten sen rullspacklade vi, slipade och gjorde klart. Fick rulla och slipa 3 gånger, som nybörjare var
Yrrol: [citat] https://arbetet.se/2016/02/12/ofarlig-farg-gor-fler-sjuka/ https://www.nyteknik.se/energi/sa-farlig-ar-den-ofarliga-vattenbaserade-fargen-6393975 https://www.arbetarskydd.se/tidningen/allt-fler-allergiska-av-saker-malarfarg-6568661 https://www.av.se/nyheter/2018/vattenbaserade-malarfarger-kan-ge-risk-for-allergi/
erix0n: så beckers spackel från ex bauhaus / k-rauta m.m är inge o ha? är ju inte samma burk som Demmpa länkar till är rullspackel något som skulle underlätta jobbet att spackla skarvar? spacklar man över remsan direkt? så verkade dom göra i något klipp jag hittade på youtube
Pehrnow: Tack för alla svar! Blev att spackla ut kanten på den fina blåa rutan, är inte färdig med målandet än så vi får väl se hur det blir. /Daniel
Åsa Lund: Folksam har i flera år gjort tester av utomhus färger. Googla
Claes Sörmland: Tvätta med en basisk målartvätt följt av vattenavtorkning. Sedan måla om.
mgranbom: Om du har kvar spillbit med samma färg kan du gå till en färgaffär och få rätt nyans för att måla över. Ska det bli bra med tanke på färg och glans får ni nog måla hela den svarta ytan. /M
Anna_H: Absolut billigast och minst jobb att köra med svart slamfärg, särskilt om det är en byggnad som ska bort.
Modig: En lucka kan ni lätt kroka loss och ta med till färgaffären. Plastmattan är det nog värre med, för jag gissar att ni inte har en överbliven stump av den? Såvida ni inte kan ta bort en golvlist och se om ni kan smyga bort en liten bit av mattan därunder/bakom.
Lechuza: [citat] Kör alcros latex universal fog, den används även som fönsterkitt. All min panel på gavlarna va spruckna och ganska djupa dessutom. Tänkte testa lite och fylla alla sprickor med latex och spacklade ut med en japanspackel. Detta va 3 år sen och de ser fortfarande ut som nytt trä! Tips är att dra ut de hårt med japanspackel så de inte blir ränder som syns genom färgen. Mvh