Färg, Måla & Tapetsera
Henrik Frost: [citat] Hej! Hur blev resultatet? Jag står inför samma sak, har exakt samma gråa plåtskåp som jag vill måla svart i samma färg som vårt hus. Hur gick du tillväga? Slipade du skåpet först? Körde du samma färg som huset eller köpte du en specifik metallfärg i samma kulör? Mvh
jannejanzon: Misstänkte att jag skulle få de svaren och accepterar att jag behöver dra ner remsorna, slipa bort det jag spacklat och göra om 😞 Men då har jag testat i alla fall.
stugan_i_skogen: Hej! Jag försöker uppskatta omfattningen (tid och material) för att måla om en äldre lada och skulle gärna vilja höra era tankar. Träfasad med liggande panel. Cirka 600 m² fasadyta. Täckande färg (inte Falu rödfärg). Troligen inte ommålad på minst 30 år, kanske uppemot 50 år. Färgen sitter fortfarande kvar på stora delar av fasaden, men på utsatta ställen, särskilt dörrar,
Bart: Tjockare spackel, det krävs mer än man tror.
Intet: [citat] Det är också ett utmärkt alternativ. Stolparna kan även snedsågas för naturlig avrinning. Själv är jag lite svag för linolja och förmågan den har att rädda lätt murket virke.
InsidersUnited: Du kan med fingertopparna känna vad det är för material, inte någon exakt % sats, men vilket material som dominerar. Gå in i din garderob och öva det är inte svårt.👍
Johan Gunverth: Håller med. Kör på vanlig slamfärg. Det har funkat i 400 år. Inget att fundera på. Anledningen att man borstar gammal slamfärgad fasad är att den nya färgen inte skall bli för tjock när gammalt torrt slam blandas med ny strykning. Mjölet i den gamla färgen har sedan länge brutits ner och kvar är bara slammet. Det är alltså vattenhalten som blir för låg när man stryker och det
kadrazra: Hej Huset är målat med lasyr färg, har läst till mig att man behöver måla vart 3-5 år med det. Så jag undrar om det skulle fungera att måla med någon annan färg som håller länge? Hur ska man göra för att få bra resultat?
ELantagonism: Hej! Ursäkta bilderna då jag inte hade några andra i galleriet. Skulle behöva tips på färg, dels till vår betongtrappa som kalnat och ser rätt trist ut, dels till den längsgående svarta betongfasaden (omger källaren) som fått lite rispor/kantstöt här och var. Tack på förhand!
jonaserik: Syns karmen runt om och sticker ut min 1 cm, så kan du ta klackfoder. Finns i olika storlekar. Men det sneda kan bli problem.
kortis: [citat] Det borde ju professionella hantverkare kunna svara på när de tar ett jobb
Anettek: Jag har börjat fundera på att måla om väggarna och taket i vår "trappuppgång". När vi renoverade för många år sedan laserade vi väggar och tak och det ser inte så bra ut längre. Jag/vi är rätt nöjda med linoleummattan på trappstegen och skulle vilja behålla den, men hur målar man om utan att förstöra den med färgstänk? Och hur ska jag tänka med färg; samma färg på alla
gmogmo: [citat] 1. Vilken sorts färg sitter på huset idag? Akrylat? Alkyd? Linolja? Har du akrylat, så måste du fortsätta med det. Har du alkyd eller linolja, håll dig till det. 2. Spelar inte så stor roll. Köp något miljömärkt om du vill äta saker från din trädgård. 3. Grundfärg + 2 lager ovan räcker bra. 4. Fortsätter du med samma färg, och underlaget är av god kvalitet, så i
Misse: Som det ser ut nu skall vi ha en ljus/"vit" mosaik på väggen och tanken är nu att hitta en färg till kökssnickerierna som är "ton i ton" med denna så jag får helt enkelt bege mig ut på jakt så snart provet på mosaiken har kommit (är beställt). Sedan finns det kanske risk för att vi helt enkelt får välja samma färg på väggarna men då får det helt enkelt bli så även om
Renoverings-Linn: [citat] Ja, jag skrev fyllas igen, blev lite otydligt. Men ja, där det är hack etc behöver jag spackla. Ja precis, det vore skönt att spackla på bara några ytor jämfört med att spackla hela väggarna!
JohanLun: Hur gammalt är huset och vilken färgtyp är det målat med sen tidigare? Slamfärg målas bara över med slamfärg Oftast räcker borsta bort gammal färg Linoljefärg bara med linoljefärg Ofta är grundarbetet lätt då gammal linoljefärg snarare försvinner än flagar Plastfärg måste ha ett system med grundfärg och slutfärg och ibland kan den ha släppt och behöva skrapas och grundas
Matti_75: Det finns regelsökare om du inte ser spikar/skruvar
Uffe Puffe: Aha, det visste jag inte om Falu rödfärg. Tack för svaret!
Anna_H: A och O är att låta det torkas riktigt noga mellan lalgren, färgen måste härda ordentligt! Minst 24 timmar, gärna mer. Jag använde roller och pensel, ett lager spärrgrund ena helgen, ett lager vanlig färg andra helgen. Ser fortfarande bra ut.
hogdalen: Jag tänkte fräscha upp en bedagad ytterdörr med panel i omålade ekbrädor, obehandlade förutom inoljning alltså. Jag fick för mig att pröva med en dunk kokt linolja jag hade liggandes och hällde i en liten pyts med mörkrött färgpulver/pigment i. Färgen blev lyckad men efter en provstrykning som fått torka märker jag att dörren färgar, pigmentet sitter inte riktigt fast - det blir
yonna: Ett litet helvetesjobb att få bort matta ich klister men sedan blir trappan jättefin efter slipning! Har själv haft liknande 20-tals trätrappa som lackades då och då och var lätt att hålla ren. Jämför med bild i dagens inlägg från @Spikbjörn.
Dublin: [citat] Om du river tapeten fram till elementet kanske det går att få till en mindre synlig övergång där än mitt på väggen.
yonna: Är det TS' trädgård och staketet står på TS' mark går det bra.
BirgitS: Det finns särskilda tapethyvlar som är till för att hyvla av skarvarna. All lös tapet måste bort. Om det är en tapet med struktur, kan de vara spaltbara, dvs. det går att dra av det översta lagret med strukturen för att lämna kvar ett tunt pappersskikt bara. Annars får man antingen riva bort allt av tapeten, spackla över den eller sätta upp en kraftig renoveringstapet. Det här är
Bo arnold: Späd med vatten o grunda stryk sen outspädd ingen fara med det jag har använt väldigt gammal silikat själv ibland utan problem