Färg, Måla & Tapetsera
BirgitS: Bas A är en vitaktig färg som passar att bryta med olika pigment för att få en önskad ljus färg. Bas C är en färglös färg som passar att bryta med olika pigment för att få en önskad mörk färg. https://www.byggahus.se/forum/threads/vit-bas-a-el-bas-b.73213/#post-499815
guggen: [citat] Samma här, tom trotts glasfiberremsa skrynklade det sig, kvartslister i rätt storlek och montering kan vara riktigt snyggt.
Joneli80: Hej Håller på i källaren med att inreda till ett bio/spelrum. Ska måla väggar och tak i en mörk färg. Har googlat och sökt här på forumet men inte hittat någon med samma innertak som jag har. Är det någon som har erfarenhet av att måla ett sånt här tak i en mörk färg? Vet inte riktigt vad det är för typ men det känns lite som ett laminat i ytan. Kommer tvätta av det innan
Claes Sörmland: Är det målat med en färgtyp som fungerar som underlag för nästa lager så är det bara att måla på. Nästa alla färger idag är akrylfärger och då är det bara en måla på nästa lager ovanpå det gamla. Grundfärg för inomhusbruk är väldigt ofta just matt.
Becksson: Men hej, ursäkta sent svar! Vi har fått vår dörr och jag är nöjd. Valde S5020-G30Y.
PhatMike: [citat] Rätta mig om jag har fel men står inte "S" för second edition?
FixarKarin: Jag håller på att bygga ett stort fyra-i-rad i plywood som kommer stå utomhus sommartid och där med utstå en hel del väder och vind. Den består av två plywoodskivor (se bilden) som jag sedan kommer fästa ihop med trälister emellan som distanser. Mina frågor: Bör jag måla alla delar (skivor och trälister) innan jag fäster ihop det? Kan jag limma ihop målade delar (ev kommer jag
samlarpådetmesta: Hej Jag brukar alltid grundolja först, men då har det inte varit på tryckimpregnerat. Skulle gissa på att det inte behövs.
Pumabjörnen: Ang målningen skulle jag säga att det beror lite på hur tjockt du putsar, och om putsen sen torkat ur ordentligt, blir det fläckigt är det ju bara o måla på mer färg. Ytan kan du ju sen skydda med en "Sealer" om du nu vill ha den omålad men annars agerar ju färgen som skydd för putsen i första hand. Färgen kommer ju dessutom att göra väggen upplevs mer glatt och inte sandpapprig
Harree: Tack för svar! Sist var jag själv och kunde därför inte riktigt köra på lika långa, men låter rimligt att det är lättare om man är två. Jag får införskaffa mig en laser samt vara två vid maskering och prova helt enkelt! Övning ger väl färdighet!
Stefan N: Hade grundat med oljefärg innan spackling, inga problem med blåsor eller annat. Sen tycker jag det är bra att grunda spacklet med en grundfärg så man ser att det är korrekt spacklat.
Stuff: Det händer väl att man använder färg från jula, rusta eller krautas eget märke till något snabbfix i garage, källare eller liknande. Använde billighetsfärg i några av de första rummen vi gjorde i ordning men man märker ju att det täcker sämre och kräver fler lager och alltså mer färg innan det blir bra. Sen upptäckte jag att jag alltid har 35% rabatt på Caparol med
Mehdi665: [citat] Hej! jag håller på exakt på samma sätt som dig i min lägenhet men jag har bara en fråga hur har du målat dina betong vägg och gips vägg kan du säga steg för steg ?
Mehdi665: [citat] [citat] Hej! Ursäkta innan att jag börjar och spackla ska jag använda förankringsgrund för bättre vidhäftning eller inte ? och efter slipning ska jag använda förankringsgrund igen innan färdigmålning eller inte ?
bergquist: Tack så mycket. vi satt ca 100 meter av en som heter easy up(r) som var svårare att sätta än en vanlig easy up tapet och till och med papptaoet så ville hitta en annan, därför min fråga. Ska kolla på ditt förslag
tottoiz: [citat] Jag har bara provat med en liten pensel, kanske ska prova med en långhårig roller då innan jag ger mig på något strukturmedel.
axelr4s: Hej! Nu är elektrikerna klara och har bilat in kablar i väggarna, Har haft några hantverkare på på plats som spacklat igen allt men är en ganska strukturerad och ojämn yta nu, Det är även på många ställen den gamla tapeten lossnat. Har tagit bort all lös tapet. Är väldigt kluven hur jag nu ska få dessa Vägga i lägenheten jämna och redo att måla på? Hur mycket förjobb behövs
BirgitS: [citat] Om det skulle vara löpande räkning får du betala för restid (avrundat uppåt till hel timme normalt och det två gånger per dag) och tid för inköp.
DejvidK: Gick ner till färgbutiken idag för att dryfta problematiken lite. Deras förslag var att sätta en armeringsduk, motsvarande microlite istället för pappremsa. Huruvida detta var för att få sälja lite vävlim och en rulle av duken får vara osagt Förhoppningsvis löser detta sprickstöket. Nu sitter iallafall skiten uppe: [bild]
order66: [citat] [citat] Tack för insikterna, det var väldigt bra. Jag trodde det skulle vara betydligt enklare och kollade på videos nom att spackla skarvar i gipstak. Det känns som att det här nedprioriteras en hel del baserat på er input. då ska jag nog fokusera på måla om och byta lister. Om jag eller hantverkare framöver vill fixa taket antar jag att så länge jag bara skyddar väggar och
vectrex: Visst uppstår det lätt sprickor. Särskilt i hörn och ovanför fönster och dörrar. Detta beror dock sällan på att huset sätter sig utan beror på att bakomliggande trä torkar ut och rör sig.
Stoffisen: Började på fel sätt å undrar hur jag ska lägga sista biten för att få bäst resultat? är de lika att ta en hel våd å lägga dit.. blir ca 30 överlapp.. väggen är inte riktigt rak å tapetremsan är heller inte rak :)
Bo arnold: Den sista bilden ser konstig ut är det en spricka i väggen? I så fall har man missat med skarvremsan inte normalt.
Bo arnold: Ser snyggt ut får du några skavanker efter första strykningen kan du komplettera spacklingen med snickerispackel fäster bättre på målat o är finare i ytan det brukar jag göra.
stalf: [citat] Provade faktiskt med en sparboogie först men fick inte till det alls. Hade svårt att få upp färg med den och resultatet blev inte alls bra. För mig var det mycket lättare att tejpa.