Färg, Måla & Tapetsera
HouseMartin: [citat] Kul. Mycket hjälpsamt. Mer intresserad av om någon har erfarenhet med Tekos Nordica Classic?
Bo arnold: I ett nytt hus skulle jag överväga att byta skivan du måste ta bort en stor bit och svårt att få helt osynligt. Kan nog vara en skruvskalle till glespanelen som sticker upp
_hemmasnickaren: Kvistlacka alla kvistar i paneltaket eller ännu bättre grundmåla med en riktig spärrgrundfärg. Jag har målat om ett paneltak som blev grundat med vattenbaserad spärrfärg det taket syntes kvistarna igenom takfärgen efter ca ett år. Ett annat rum jag målade taket samtidigt i grundade jag med alkyd baserad spärrgrundfärg och det taket är fortfarande lika fint utan blödande kvistar..
Ibrakadaboom: Hej! Har en gammal renoveringstapet som släppt i hörnet, är det bara att limma på eller bättre att skära ut en remsa och och spackla över? Det är spackel i skarven till vänster. Någon som har en bra idé. [bild] [bild]
Düsseldorff: Blankare färger är svårare att rolla. Fel roller och för lite färg på rollern. Släpljus på det så ser det ut som ett helvete. Nån skrev att man brukar måla diagonalt, det brukar man inte alls göra. I extremfall kan man tvingas justera dragen efter ljuset men det är verkligen inte nåt man "brukar" göra. Om du ska plocka målare så var mycket tydlig med vad det är du vill
Düsseldorff: Jag vill inte slå in öppna dörrar men varför använder ni en kakelfärg till ett golv?
Düsseldorff: Du behöver ingen fog. Om hörnet är krokigt får du spackla och slipa. Använd spackelremsa om det är illa.
Düsseldorff: Ser ut som diffusionstät färg + fukt = putsen släpper. Sprickorna runt fönstren är helt vanliga sprickor, dvs träet rör sig över året.
Kontoristen7: [citat] Detta är en liten förenkling... Tex jag bor i ett Egnahem hus i Sthlm som är byggt utan kapilärbrytande skickt(eller isolering) direkt i leran. Inte helt ovanligt för hustypen på 1940-1960-talet. Har suger innerväggarna fukt från marken periodvis och det är vilktigt att ha rätt puts och färg som släpper igenom så mycket fukt som möjligt för att slippa putssläpp. (Ja, huset
Jonatan79: Bild! Det är omöjligt att få en utefog att vara vacker över tiden. Bättre att inte foga eller hitta annan lösning
Duran: Hej, är det någon som vet vilken NCS kod denna Caparolfärg har? Köp Kville 181 hos din färghandlare - Caparol (caparolfarg.se) Tack på förhand!
Karlia: Kan rekommendera den här tråden som är aktiv. https://www.byggahus.se/forum/threads/microcement.275695/page-15#post-4209555
Fadai: Om det känns fuktigt, låt det torka inomhus en vecka el två. Sen målar du. Så brukar jag göra. Fuktmätare behövs nog inte.
Stefan N: Att bredspackla ett masonittak med skarvar kommer inte bli bra, skarva i och försök få till det utan att ta hela taket.
Dalarnna: [citat] Nej så sa färg affären också. Men frågan är om det är nån skillnad på en dyr grundfärg eller en billigare grundfärg ?
Bamboozled: [citat] Jag lade till en liten brasklapp ovan om att de avverkar ganska mycket! :) Konstruktionen är enkel. Slipklossen har hål i sig så att luft sugs genom den, och även arken är luftiga och ihåliga så att dammet går igenom.
Pastoratet: Hej! Tack så mycket för tips och att du delar med dig av dessa erfarenheter! Jag ska nog prova då, kör nog med målartvätt först (Jape) så färgen blir ren och lite nedmattad, sen borsta/skrapa och sen bara slamma på! MVH /Pastorn
miis: Hej, Vi tänkte måla en vitrin/bokhylla i teak. När jag läser så hittar jag olika råd om hur man skall gå ill väga och vill få mer direkt konkret råd. Ska jag slipa upp eller inte? (läste att befintliga lacken håll oljan inlåst) Hur mycket ska jag slipa upp? Känns som jag alltid misslyckas när jag lackar något Är väggfärg helt uteslutet? Jag menar, kan man använda fästgrund
pennybridge: [citat] Japp det är tanken att du spacklar in den. Har den på alla ytterhörn här hemma och det har hållit kanon i flera år :)
emmano: Hej alla kloka! Hoppas att få lite tips och råd för renovering av vårt sovrum... Vi är två glada amatörer som bor i bostadsrätt och har just nu hantverkare som rivit en av våra garderober för att de ska byta rör I väggarna. När de är klara kommer de att sätta upp ny garderober igen MEN vi har länge funderat på att riva och flytta garderoberna så funderar på att göra det nu om
Jimpan42: [citat] På 2 av väggarna verkar det sitta lite tjockare skivor. Dessa väggar går ut mot yttervägg. Är det samma sak där? Ta bort och ersätt med gips? Kanske tjockare gips än 6mm? [bild]
Jonas5423: Tack för alla förslag! Det lutar väl åt att bara skruva dit biten för att sedan spackla över skarven med vanligt medium spackel. Takläkten sitter med cc40 så det borde inte bli några större påfrestningar runt hålet. Alltså borde man nog kunna skippa att förstärka med glasfiberväv eller pappersremsa. Skrik till om ja tänker helt fel. /Jonas
Alfredo: [citat] Det får du antagligen inte. Olja hela plattan så märks det mindre om du är rädd att någon bryr sig, vilket jag inte tror är så stor risk. :cool:
sepani: [citat] Tack, ja, jag får nog kolla med dem då jag inte var där när arbetet utfördes
Micke R.: [citat] Hej. Båda lagren medium ska räcka mer än väl. Mvh
Johan Gunverth: Bara fem års vila på den tråden. :oops: