Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Gjutjärnsrör rostar galvaniskt. Det finns små grafitkorn i godset och de bildar som ett batteri lokalt med järnet och avloppsvattnet. Så blir det sådana där punkthål. Det är så de dör.
7 svar · 3,1k läst
·
F
Fredrik_Z: Hej Om en fasad är grundad med linoljealkyd (huset är byggt 2000) och sedan målad med Demidekk optimal, vad bör man tänka på vid ommålning efter 20 år? Kan linoljealkyden ställa till med problem som blåsor osv?
0 svar · 898 läst
F
Fredrik-: [citat] Bra ide med rollern. Med lite eftertanke kommer jag nog slipa ner lite av strukturen i vardagsrummet då den är lite för grov, kör en tvättning efter det. Mikrofiber moppen gick bra på övriga tak och väggar.
2 svar · 2,2k läst
N
NatBat: [citat] Låter som en plan!
9 svar · 2,0k läst
·
A
arasmus: Det är lockande, men det är inomhus och fyllt med prylar :)
2 svar · 832 läst
P
polarsson: Ska måla om ett par högtalare från 80talet. De är helt släta, troligtvis någon typ av laminat. Tanken var att använda plastprimer och sedan sprayfärg. Vill inte ha struktur från roller eller pensel. Tyvärr finns det några små hack och laminatet har fläkts av på kanterna/hörnen. Vad är lämpligt att laga detta med? Vill inte ha nyansskillnader efter målning.
0 svar · 1,0k läst
C
Civilpolisen: [citat] Ursäkt mig, det är tapet på dörrarna. https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-gamla-garderobsdoerrar.94801/ [citat] https://hemmet.ifokus.se/discussion/752860/tapet-pa-dorrar... [citat] Baserat på denna informationen har jag beslutat att flytta in först och fixa med garderobsdörrarna i ett senare skede. Jag väljer och vrakar bland alternativen som står till buds! Jag
4 svar · 7,1k läst
13th Marine
13th Marine: Finns det inte många olika varianter av sådan duk. Jag har använt varianten som kallas armeringsduk, som är ganska tunn och en del skavanker syns genom. Men det ska finnas tjockare varianter som döljer mer. @AndersSe jag har gjort nått liknande. Drog ner väven från 71, sen var jag tyvärr tvungen att ånga ner pappersbaksidan av den. Sedan spacklade jag och slipade. Ovan det la jag en
11 svar · 5,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Våtslippapper och vatten. Går att lägga lite tvål också för extra glid
74 svar · 69,9k läst
·
F
frnas: Hej alla! Vi håller på och renovera vår källare för fullt, och i ett av rummen så har vi detta gräsliga tak: [bild] [bild] Jag vet knappt vad det är för material, någon slags "träbetong" eller liknande? Faller sönder om man råkar komma åt det iaf. Ska vi måla på det? Sätta gips utanpå? Undviker helst att riva ner det iaf, känns som rätt mycket jobb. Tacksam för förslag!
0 svar · 2,4k läst
·
C
Civilpolisen: [citat] Tips för den som inte vill såga i väggen! Fotografera av tapeten och skriv ut i fotoaffären eller på hemsida för större bilder och sätt i ram...
3 svar · 1,6k läst
·
H
hattkatt: [citat] "Maskin" var nog inte bästa ordet, utan det är en giraffslip från Biltema som jag har. Körde på lägsta hastighet tidigare och med K180 men när jag fick ovan resultat misstänkte jag att jag gjorde någonting fel. Gav upp på det och efter tips från dig började jag slipa för hand med kloss istället, vilket gick grymt mycket bättre. Rev fortfarande upp papper på ett par få
5 svar · 10,2k läst
·
H
halj: Ett tips är att skapa undertryck i rummet för att slippa att damm sprids i resten av byggnaden. Har en badrumsfläkt som jag sätter in i rummets friskluftsventil men en vanlig fläkt och fönster kan nog funka bra eller grovdammsugare om man kan flytta slangen till utblåset.
6 svar · 3,4k läst
R
Ripley: Vi ska ta hem och hyvla mer senare i sommar, vi får försöka hitta de bästa bräderna att använda.
2 svar · 1,3k läst
L
Lechuza: Du de verkar nog vara den blanka färgen som spökar imed övriga fläckar inte krackelerat. Slipa ner färgen så du ser och känner att lite av grängen försvinner och så att den blir lite lenare. Alltså inte slipa ner allt hehe. Testa en liten yta med vanlig väggfärg först och se va som händer. jobbar som målare och har väl inte riktigt erfarenhet av rusta färg men varit med där de
3 svar · 3,3k läst
·
13th Marine
13th Marine: Såhär såg alltså väven som satt där ut: [bild] Och under pågående återställning blev det såhär: [bild]
17 svar · 6,2k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Antar att det är trp? Inga färgflagor? Isotrol grund och isotrol färdigfärg borde funka att "bara" pensla ut...
2 svar · 1,3k läst
E
Ecke16: Målar om vår putsade hus och idag var det dags att prima väggen tankspridd som man är glömde jag förtunna primern 1:1 och bara körde på den som den är. Blir det problem med detta på något vis? Nästa målning är silikatfärg + primer 1:1(ca 35%). Sen slutmålning enbart silikatfärg. Det är tredje väggen jag är på så innan har jag gjort rätt... /tankspridd
0 svar · 985 läst
L
Lechuza: [citat] de ser ut som du målar extremt tunnt och slött. Då hinner färgen torka till sig lite och de blir skit. Köpte du någon rulle med extra fin gräng/yta? Blir lätt att man målar för tunnt med dessa. Bättre med en rosa som man rullat in eller en turkosa/grön men den får man ha lite mer färg på. mvh målare
1 svar · 1,4k läst
·
H
HSP: Hur gick det med målningen? Och med vad tvättade du? Hur ser det ut idag?
14 svar · 7,1k läst
A
AndersS: [citat] Nja det stämmer inte. Den målartvätt jag använder mattar också ned ytan, kör med Jape målartvätt och ska inte förväxlas med det som också kallas fasadtvätt (här får man läsa på vad olika fabrikat innehåller).
4 svar · 1,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Vi har målat vår grund med silikatfärg, man grundar med en tillhörande primer innan man lägger på siliktatfärgen. Vi använde silikatfärg till grunden för att vi har ett stenhus, så hela huset är målat med den typen av färg. Den har hållt bra och vi är mycket nöjda med den. Men det finns också särskilda färger som är framtagna för att måla just grunden. Olika
1 svar · 872 läst
E
Elnovis: [citat] Jag har en fototapet som är ganska blank.
5 svar · 7,1k läst
M
mardv: [citat] Så kan man göra, men jag tycker att det ändå ser lite halvfärdigt ut.
2 svar · 1,8k läst
·
J
johjon003: Tack!! Fanns bra instruktioner när man väl vet vad det heter :) [MEDIA=youtube]kH7eq0uUHNE[/MEDIA]
3 svar · 1,2k läst
·
D
Dixie Normous: [citat] Personligen så låter jag alltid färgen torka tills nästa arbetsdag innan tejpning. Det är ''roligare'' att täcka golv än att bättringsmåla :)
1 svar · 6,1k läst
parsen
parsen: Jag har fogat mellan vägg och lister när det inte är rakt, blir snyggast så enligt mig.
17 svar · 5,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Golvlister går att få tag på i 5000-N på Beijer, osäker på om de har taklister i det dock. Jag föredrar själv att ha taklist i samma kod som taket just för att listen inte ska se gul ut Om du vill ha exakt färgkod på köket så kan du få det av Ikea. Ta med en bit list dit och jåll upp :rofl:
1 svar · 1,2k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag spacklade mina kaklade badrumsväggar med vit fix. Primer först och sen är det bara att spackla. Fixet blandar man enkelt för hand, väldigt lättblandat. Väldigt lättspacklat då fixet fäster bra och har lång öppentid. Ger en ljus betongliknade yta när det torkat. Jag förseglade mina väggar med försegling avsedd för microcement.
3 svar · 1,6k läst
·
S
Slägggan: Kör bara! Har du gjort det i alla andra rummen så är det bara att fortsätta!!! KBK ( Kör Bara Kör)
2 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.