9 272 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Frågor om färg
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
1. Om man som jag vill ha tag i helt neutralt vit inomhus väggfärg (alltså så nära S0000-N man kan komma) vad ska man kolla efter då? Har Beckers vad jag söker?
2. Jag behöver också få tag i en svart lackfärg som funkar att måla stänkskydd på golv med. Helst silikonfri och reptålig.
2. Jag behöver också få tag i en svart lackfärg som funkar att måla stänkskydd på golv med. Helst silikonfri och reptålig.
Beckers "vita" är S0500-N, jag målade i källarväggarna och trappan
med Beckers och dom såg gråa ut jämfört med Nordsjös färg som jag målade med på övervåningen.
Jag har använt mig av "Nordsjö Sadolin vägg och takfärg helmatt 3-5 glans",
på både vägg och i tak och vi är väldigt nöjda med resutatet.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
De här uppgifterna gör det inte enklare. Jag har alltid fått höra att Nordsjös vita är så gul... Proffsen, var är ni? Kan någon reda ut detta. Vilken är den vitaste väggfärgen?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Som jag förstått det är det alltså samma Brytbas som används till bruten vit som utan brytning är den vitaste kulören. Är detta generellt Brytbas A eller vad heter den?
Sant som du säger att brytbas A är vit.
Sen det som Peter säger är inte helt sant, det beror på vilken kvalitet man väljer på färgen. Väljer man budgetvarianten som heter Beckerplast 7 som finns på de stora varuhusen så är den lite gråare. Men väljer man Scotte 7 Vit så är den vitare och jag lovar att den är tillräckligt vit om man vill ha det vitt.
Är man osäker kan man ju alltid köpa 1L färg och måla upp i förväg som test, är ju värt 100:- extra om man nu är osäker.
/Johan
Sen det som Peter säger är inte helt sant, det beror på vilken kvalitet man väljer på färgen. Väljer man budgetvarianten som heter Beckerplast 7 som finns på de stora varuhusen så är den lite gråare. Men väljer man Scotte 7 Vit så är den vitare och jag lovar att den är tillräckligt vit om man vill ha det vitt.
Är man osäker kan man ju alltid köpa 1L färg och måla upp i förväg som test, är ju värt 100:- extra om man nu är osäker.
/Johan
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Aha, nu börjar jag komma något på spåret.
Johan: Hur står sig t ex Elegant Väggfärg 7 i jämförelse mot Beckerplast och Scotte? Sen undrar jag om din jämförelse gällde Vit färg eller Brytbas A? Mycket input blir det, får se om jag kan svara på nån elfråga sen.
Johan: Hur står sig t ex Elegant Väggfärg 7 i jämförelse mot Beckerplast och Scotte? Sen undrar jag om din jämförelse gällde Vit färg eller Brytbas A? Mycket input blir det, får se om jag kan svara på nån elfråga sen.
Elegant Väggfärg har jag aldrig använt. Beckerplast är gråare än Scotte.
Brytbas A och Vit ska vara samma innehåll bara det att det är lite mindre i den burken det står Brytbas A på för att det ska finnas plats för brytpasta och att det ska gå att skaka den ordentligt.
Sen spelar ju omgivningen en stor roll. Använder man sig av en färg med lite glans i, 7-20 så reflekterar omgivningen i ytan. Har man gult ljus så uppfattas den lite gul.
Vill man ha den "kritvit" så kan man göra som Peter att gå ner till glans 3-5 men då blir den svårare att hålla ren. Har man små barn eller hund så blir det smutsigt snabbt.
Har många frågor om el, dom kommer när jag får lite tid till torpet
Brytbas A och Vit ska vara samma innehåll bara det att det är lite mindre i den burken det står Brytbas A på för att det ska finnas plats för brytpasta och att det ska gå att skaka den ordentligt.
Sen spelar ju omgivningen en stor roll. Använder man sig av en färg med lite glans i, 7-20 så reflekterar omgivningen i ytan. Har man gult ljus så uppfattas den lite gul.
Vill man ha den "kritvit" så kan man göra som Peter att gå ner till glans 3-5 men då blir den svårare att hålla ren. Har man små barn eller hund så blir det smutsigt snabbt.
Har många frågor om el, dom kommer när jag får lite tid till torpet
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Någon annan som på rak arm har haft möjlighet att jämföra Beckers Elegants vithet mot de andra färgvarianterna på byggvaruhusen? Säljs Nordsjö Sadolin billigt nånstans? Tackar för all info så här långt, har lärt mig ett och annat nytt.
Jag målade mina väggar och tak i källaren med Beckers Elegant takfärg 2 glans,
det är ju en takfärg men jag trodde det skulle bli bra ändå, det blev det inte.
Färgen är riktigt tunn och täcker dålig dessutom är den grå och kostade ca900 för 10lit.
Trappan målade jag med Beckers golvfärg den blev väldigt fin förutom att den blev grå.
Nordsjös Sadolin vägg och takfärg är tjock och bra att jobba med för en amatör
som jag, dessutom kostar den 470kr på Hornbach för 10lit
det är ju en takfärg men jag trodde det skulle bli bra ändå, det blev det inte.
Färgen är riktigt tunn och täcker dålig dessutom är den grå och kostade ca900 för 10lit.
Trappan målade jag med Beckers golvfärg den blev väldigt fin förutom att den blev grå.
Nordsjös Sadolin vägg och takfärg är tjock och bra att jobba med för en amatör
som jag, dessutom kostar den 470kr på Hornbach för 10lit
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Såna tips gillar jag, tack Peter!
Scotte 7, 0500-n är väldigt vit. Den täcker bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Jagbetvivlar inte ett dugg att Scotte är bra, men går den få tag på till lika bra pris som Elegant?
Klicka här för att svara