hejsan
funderar på att måla om huset NÄSTA sommar.
har Falurödfärg ACRYLAT. det har börjat släppa lite på vissa ställen, flagna.

Om man ska måla om huset, är acrylat verkligen en bra färg?
är det bäst att ta bort ALLT, skrapa bort löst sittande eller målartvätt, eller hur bör man göra?

Eller kan man köpa annan acrylatfärg i annan kulör och måla över den befintliga? (självklart ändå ta bort löst sittande flagor /färg)

(skull vilja ha antingen vitt eller blått)

Akrylat ger det bästa skyddet i de flesta avseenden.
Både vad gäller kulörbeständighet, hållbarhet och "underhållsvänlighet".
Enda anledningen att välja annan färg kan vara utseendet, tycker iaf jag.
Olje, linolje och akrylat har olika ytor/utseenden.
Tvätta allt, skrapa det lösa/spruckna - grunda trärena fläckar med oljegrund, 2ggr akrylat.
Självklart kan du byta kulör, men du måste hålla dig till akrylatfärg.
Ska du måla vitt är chansen stor att du måste stryka 3ggr för att få fullgod täckning - rött är en stark kulör som gärna lyser igenom.

tack så mycket för ditt svar!
det enda jag tycker är att är det verkligen så att acrylat har bästa hållbarheten? eftersom att vårt garage tydligen blev ommålat för ca 4 år sedan (av förra ägarna) och det har redan börjat släppa färg på flera plankor. men det kanske är så det brukar vara....
vad bra att man kan byta kulör iaf! förstår att man kan få måla många varv om man vill ha vitt istället för rött. kanske gör vi blått ist.
tack!

Att färgen börjar släppa från underlaget kan ju ha flera orsaker. En vanlig orsak är att man fuskade med underarbetet ex. lät bli att tvätta ordentligt.

sok skrev:
tack så mycket för ditt svar!
det enda jag tycker är att är det verkligen så att acrylat har bästa hållbarheten? eftersom att vårt garage tydligen blev ommålat för ca 4 år sedan (av förra ägarna) och det har redan börjat släppa färg på flera plankor. men det kanske är så det brukar vara....
Så ska det absolut inte vara, då har man gjort fel, fel, fel!
Rätt använd är akrylaten bäst, men man måste se till att underlaget också håller måttet.
Tvätta, skrapa, grunda...

okej, ja de förra ägarna var nog lite av "fuskare", alltså en hel del arbeten i huset är vad jag kallar fuskjobb. (dåligt underlag då de tapetserat om, krokar i badrum som är fastskruvade utan plugg eller någonting så de lossnar, etc)
ok men då ska vi göra ett bra förarbete nästa sommar innan vi börjar måla.
hustvätt och skrapa. oljegrund.

Hur tvättar man huset? med hustvätt, och borstar man med en rotborste typ eller? (jag har verkligen ingen koll)

Har hört att acrylat kan vara sämre än annan färg eftersom att huset då inte kan "andas"? om ni förstår vad jag menar? att det blir instängt, att det ligger tätt ovanpå träet utan att åka in i träet...
men vad jag förstår nu så är acrylat ändå en bra färg. till och med den bästa.

sok skrev:
Hur tvättar man huset? med hustvätt, och borstar man med en rotborste typ eller? (jag har verkligen ingen koll)
Normalt räcker det med Målartvätt, som penslas/borstas på, låts verka några minuter och sedan skjöljer av. Är det tuffare smuts kan Fasad/Mögelrent behövas samt mer mekanisk bearbetning.

sok skrev:
Har hört att acrylat kan vara sämre än annan färg eftersom att huset då inte kan "andas"? om ni förstår vad jag menar? att det blir instängt, att det ligger tätt ovanpå träet utan att åka in i träet...
men vad jag förstår nu så är acrylat ändå en bra färg. till och med den bästa.
När akrylaten kom ut på 70-80talet (???) gjordes alla dom fel som gör att folk fortfarande tror som du skrev här.
Utan en oljegrund på träet lägger sig akrylaten som en plastpåse och gör att det ruttnar sönder otroligt fort.

MEN, använd på rätt sätt - med grundfärg och ev. grundolja - så har du det bästa träskyddet.
Dessutom relativt lätt att underhålla.

tusen tack för era svar!!!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.