Vi skall göra om vårt kök och har då funderingar på att måla det grått. Därför har vi köpt tre olika gråa nyanser av linoljefärg som vi tänkte testa. Idag har jag strukit tre olika trästycken med de här färgerna. För att slippa göra rent penslarna mellan strykningarna har jag använt tre olika penslar. En från Byggfabriken, en ganska tjock, lite oval pensel - känner inte riktigt igen de på deras sida, köpte den på plats. Sedan använde jag en från Gysinge, den som det står skall användas till linoljefärg. Till den tredje använde jag en vanlig lackpensel av god kvalité. Nu är jag inte någon expert på det här med linoljefärg, men har läst att man skall stryka på det väldigt tunt och arbeta in färgen i trät. Till detta tyckte jag Gysinges pensel fungerade absolut sämst. Den var mjuk och tappade dessutom borst.
Nu undrar jag - vad använder ni för penslar till linoljefärg?

Jag använder Gysinges. Den är dålig de första metrarna, men väl insliten är den absolut bland de bästa. Den nöts fort ner till en ordentlig styvhet och man får "sin egen" vinkel. Innan det kommit dit får man använda en rund anstrykare först, men det behövs inte sedan. Min bästispensel är nog bara 1/3 av ursprungslängden nu, många meter har den målat i sina dagar... :)

Men en styv pensel av naturborst ska du ha, sedan är det ju smaken som avgör, som så ofta.

Och en till sak. En ny pensel med naturborst mår bra av att tvättas ur innan man använder den. Ta lite såpa och vatten och dra ur de lösa stråna. Sen kan man "måla" lite på ett sandpapper eller en grov bräda för att nöta den lite innan man sätter igång.

Hm - det där sista gjorde jag ju så klart inte! Det får duga nu till mina prover. Skall komma ihåg det framöver dock!

Du verkar ha jobbat mycket med linoljefärg. Jag har testat att shellacka kvistarna och efter ett lager färg ser jag tydligt var jag shellackat. Blir det bättre efter fler strykningar?

Ja, många tunnor har jag strukit ut vid det här laget... :) Jo, kvistgenomslag ska man ha efter första lagret, då har du målat tunt och bra. De försvinner efter sista strykningen (oftast tredje, beroende på pigment). Jag tycker att Kulturhantverkarna har den bästa måleribeskrivningen, har du läst den?
http://www.kulturhantverkarna.se/Linoljefargsmalning.htm#lof

Intressant experiment med att jämföra penslar. Har hittills aldrig köpt någon av dom superdyra penslarna från specialbutik, utan använder byggmarknadens naturborstpenslar. Gillar dom runda. Dom blir bättre ju mer man målar med dom. Såg att det finns en specialpensel med ett metallband kring den övre delen av borsten vilket man skalar av vartefter man nöter ner penseln. Någon som har erfarenhet?

Nej - den beskrivningen hade jag inte sett! Tack - den blir bra till alla köksluckor vi skall stryka så småningom! Men det ser ut som jag målat tillräckligt tunt. Även om jag inte kört åt olika håll. Tur att det bara är prover.

Sommartorparn - det var inte riktigt menat som ett experiment, men eftersom jag inte ville rengöra penslarna mellan varje strykning så blev det så här. Nu ligger de dessutom i varsin påse mellan strykningsomgångarna så experimentet fortsätter!

De vanliga runda anstrykarna har (iallafall de jag har) ett snöre runt som fyller samma funktion. Jag har inte kommit dit själv, men man ska pilla loss snöret och linda av nått varv när det börjar bli nött.

TorpSara skrev:
De vanliga runda anstrykarna har (iallafall de jag har) ett snöre runt som fyller samma funktion. Jag har inte kommit dit själv, men man ska pilla loss snöret och linda av nått varv när det börjar bli nött.
Såna har jag, och jag har nästan kommit ner till snöret. Har aldrig fallit mig in att man kan ta bort snöret! Ramlar inte borsten ut då?
Förresten, hos mig är dom där snörena så igenkleggade med intorkad färg, så jag misstänker att de inte är så lätta att pilla bort....

Redigerat:
Vi använder mest den "ringpensel rund" som Sommartorparn tipsade om och som Ottossons säljer. Det är egentligen en pensel från danska Spekter (http://www.spekter.dk) och heter där serie 7800. Tycker den är mer lättjobbad än Gysinges.

Penslarna slits - om man målar mycket och trycker tillräckligt hårt - så förr eller senare måste man antingen knipsa av ett metallband (Spekter) eller linda av lite snöre (Gysinge). Akta er dock för att knipsa/linda av för tidigt. Då får man en sladdrig pensel med alldeles för långa borst.

Fick ett tips av vår lokala fönsterhantverkare (en herre som tillbringar större delen av sin arbetstid med att måla med linoljefärg), på hur man ska behandla nya penslar: Häng dom i en burk med vatten ett dygn, så vattenytan går upp till ca hälften av borsten. Dra sedan av mot ett sandpapper så ev lösa borst lossnar. Förvara sedan penslarna hängandes i en spann med rå linolja (alternativt tvätta ur dom med linoljesåpa, men det är jobbigare). Råoljespannen får med tiden en "göttig" blandning av olja och de pigment du målar med och blir en utmärkt grundfärg för tex utemöbler eller nåt liknande.
Han använder för övrigt just Spekters penslar.

Ett annat alternativ kanske är Gnestapenseln? Någon som provat? Ser ju seriöst ut på deras hemsida.

Redigerat:
AstaS skrev:
Nu ligger de dessutom i varsin påse mellan strykningsomgångarna så experimentet fortsätter!
Ett kanske bättre sätt att förvara dem mellan strykningarna är i en burk med vatten. Borsten ska vara täckta av vatten. Då torkar färgen inte alls vilket den kan göra i en påse. Och man bara tar upp penseln och stänker ut vattnet innan man börjar måla igen. Dessutom kan du ha flera penslar i samma burk eftersom vattnet inte löser upp färgen i penseln så det blandar sig så som det gör om man har dem i olja.

vet inte om man kan förvara penslarna länge på det här sättet det kanske förstör dem på sikt men mellan strykningarna är det inga rpoblem. Våra penslar har stått några veckor nu och jag mätrker ingen skillnad. Annars är det ju (precis som skrivs ovan)ofta linolja man rekommenderar att ha dem i men jag tycker det är bökigt med alla olika burkar man måste ha just för att färgen blandar sig med oljan.

För övrigt i diskussionen ang vilka penslar som är bäst så har vi målat mycket med Gysinges lackpenslar. Tycker de är jättebra efter ett tag precis som TorpSara skriver. HAr använt deras runda anstrykare oxå dels den största till när vi målade hela fasaden på förra huset med linoljefärg och där slet vi verkligen ner borsten efter ett tag. Just att snörena blir kletiga och intorkade med färg "hjälper till" så att man kan ta bort några varv utan att allt snöre lossnar. Du får som en ny pensle om man lossnar några varv. Vi gick dock över till Gysinges bredaste lackpensel efter ett tag för den runda kändes helt meningslös att ge sig på en hel vägg med...man kom ju ingenstans :)

Vi har oxå provat deras minsta runda som spröjspensel pland annat och den är riktigt bra. Gysinges penslar är väl värda pengarna tycker jag. Men nu för ett par veckor sedan var vi i desperat behov av en ny pensel...och vi "hann" inte beställa från Gysinge...hade inte tålamod att vänta alltså ;) Däremot var vi på Qvesarum och där köpte vi en pensel. Deras lackpenslar tyckte vi var för dyra men de hade en oval pensel som kändes riktigt bra. http://shop.qvesarum.se/ heter oval anstrykare och den håller verkligen mycket färg. Vi använde den till att måla pärlspont till vårt badrumstak. Målade taket nere och ett dopp i burken på kanske 1-2 cm räckte till att stryka hela brädan. Men jag målar ju just nu utan lösningsmedel så första strykningen var mördande seg... Men jag kan verkligen rekommendera den annars.

Jag tycker inte att Gysinges penslar är så dyra egentligen. En bra vanlig lackepensel kostar lika mycket eller mera (observera bra - det finns massor med superbilliga lackepenslar). Så det är inte pga pris jag funderar.

Har idag kört en andra strykning och idag kändes Gysinges defintivt bättre än sist. Gillar dock fortfarande byggfabrikens bäst. Och lackpenseln fungerade också. Idag körde jag också åt lite åt båda hållen som det stod hos Kulturhantverkarna. Tänker stryka ytterligare en gång. Måste säga att det är en väldigt trevlig färg att måla med. Om man gillar att måla. Om man bara vill ha färg på plats så snabbt som möjligt är det inte rätt färg.

Torpsara - tack för tipset om förvaring mellan strykningarna. Nu gjorde jag inte det idag heller, pga lathet, men i vintern någon gång skall ett stort antal köksluckor m.m. strykas och då lär penslarna får vänta många gånger.

Krumeluren skrev:
Ett annat alternativ kanske är Gnestapenseln? Någon som provat? Ser ju seriöst ut på deras hemsida.
Gnestapenseln är definitivt seriösa (Bla Ottosson säljer några av deras penslar). Jag har aldrig köpt deras (importerade) anstrykare, däremot deras egentillverkade penslar för dekorationsmåleri.

Jag måste testa den där ringpenseln. Har aldrig kommit överens med snören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.