Hej!
Jag sak måla en fasad med Beckers perfekt faluröd täckfärg. I butiken sa dem att det fanns en risk med att måla med vit grundfärg innan så jag valde faluröd grundfärg också. Priset blev ju då nästan det samma som täckfärgen. Är detta bortkastade pengar?

Risken med röd grund är att man kanske slarvar över för att det ser bra ut efter 1 strykning fast det behövs 2 ggr. Men gör man som man sak göra så är en röd grundfärg att föredra.
Anders

Det finns vit och röd grundfärg att välja på. Men jag valde faluröd grundfärg också..dvs butiken blandade manuellt en faluröd grundfärg...som då bara blev en 50-lapp billigare än en 3 liters täckfärg..men antar att bättre grundfärg kan man inte få om man som sagt gör som man ska och stryker 2 gånger täckfärg. Vad är förresten skillnaden mellan en grundfärg och en täckfärg..Är det mindre färg och mera vatten i en grundfärg?

Anders_S skrev:
Risken med röd grund är att man kanske slarvar över för att det ser bra ut efter 1 strykning fast det behövs 2 ggr. Men gör man som man sak göra så är en röd grundfärg att föredra.
Anders

En grundfärg fungerar som en dubbelhäftade tape. Grundfärgen häftar bättre mot den rena träytan. Täckfärgen fäster bättre mot grundfärgen. En grundfärg brukar alltid iprincip vara matt och en täckfärg blankare. En grundfärg är en "enklare" uppbyggd än en täckfärg för den behöver inte stå emot direkt väder.
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.