Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2007
Län: Sverige
Hur fungerar det att kvistlacka med pensel, för att sedan sprutmåla (wagner 665)? Finns det risk att penselstrukturen syns "igenom" då resten blir sprutmålat?
Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2010
Län: skåne
Det funkade bra för mig. Jag både penslade och lade på schellack med trasa beroende på vad det var som skulle lackas. Är det långa släta ytor som ska lackas så rekomenderar jag att använda trasor då det går fortare. Glöm bara inte ta på diskhandskarna
Jag grundade 4 ggr för att få ordentlig täck innan jag lade på toppfärgen och hos mig syns inte ett ända penseldrag
Hur fungerar det att kvistlacka med pensel, för att sedan sprutmåla (wagner 665)? Finns det risk att penselstrukturen syns "igenom" då resten blir sprutmålat?
Kan också rekommendera kvistlack på sprayburk, det går otroligt snabbt och smidigt med den, och resultatet blir superjämnt och fint.
Nykomling
Medlem: Jul 2009
Län: Västra götaland
Wagner 665 ris & ros
Hej,
Köpte en Wagner 665 inför vårt husköp där det blir en hel del rennovering. Anledningen till köpet var framförallt det furutak på andra våningen som vi vill måla om till vitt.
Riktigt så långt har jag inte kommit än men däremot testade jag igår att spruta vanligt gipsskiveinnertak med takfärg blankhet 5. Taket var såklart redan vitt så jag räknade med att en vända skulle räcka. Efter en vända var det hur flammigt somhelst så jag körde en andra vänden i motsatt riktning så att säga. Dagen efter när allt hade torkat så var det fortfarande inte bra och jag fick till slut göra om hela jobbet med roller istället. Färgen jag använda spädde jag med ca 10% vatten och jag upplevde inte att mer vatten gjorde någon större skillnad på strålen. Tilläggas är väl bäst att jag använda Rustas takfärg "Renova"...
Idag målade jag väggar med nyupsatt målarfilt med byggmax grundfärg, inte heller här var det enkelt att få det jämt - återigen, rollern gjorde jobbet bättre och snabbare även om sprutan var bra på att få ut mycket färg på väggen snabbt som man sedan kunde jäma till med roller - men riktigt så "klumpigt" vill man ju inte använda sprutan...
Pratade också med en målare angående mitt furutak och han sa att jag skulle grund 2 ggr med "isogrund" och denna måste målas med pensel. Jag köpte liksom färgsprutan för paneltaket och vet nu inte riktigt vilken fot jag ska stå på....
Ni som är nöjda med sprutan och fått den att fungera kan ni försöka förklara metoden ni arbetar på så gott ni kan samt vilka färger ni använt er av? Samt gärna kommentarer om att göra furutak med spruta kontra pensel som min målare föreslog. (Han sa dock att efter grundning kan jag måla med vilken färg jag vill samt spruta eller whatever)
Kan också tillägga att jag även köpte ett mindre munstycke till sprutan för snickerier och liknande och detta fungerade utmärkt, lackade en hög med lister som nästan ser fabriksmålade ut men det här med väggar och tak var en helt annan femma...