17 620 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Vilken sorts färg på barnsängen?
Hej.
Vi har köpt en gammal barnsäng. En sådan som man kan dra ut när barnen växer.
Nu skall vi slipa den och måla om den vit.
Vad skall man ha för färg, det får ju bli något som inte är så giftigt. Kom gärna med förslag.
Vi har köpt en gammal barnsäng. En sådan som man kan dra ut när barnen växer.
Nu skall vi slipa den och måla om den vit.
Vad skall man ha för färg, det får ju bli något som inte är så giftigt. Kom gärna med förslag.
Hej
Hur många barn har inte gnagat sönder sängarna som var målat med en "giftig" färg. Det finns väl ingen som ska äta färg.
Däremot kan jag rekomendera efter slipning och tvättning och grundning med en vattenbaserad grundfärg. Därefter 2 ggr med en vattenbaserad lackfärg. Lycka till
Anders
Hur många barn har inte gnagat sönder sängarna som var målat med en "giftig" färg. Det finns väl ingen som ska äta färg.
Däremot kan jag rekomendera efter slipning och tvättning och grundning med en vattenbaserad grundfärg. Därefter 2 ggr med en vattenbaserad lackfärg. Lycka till
Anders
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Vad är det som säger att en vattenbaserad färg är mindre giftig? Det är ju inte lösningmedlet som avgår som är problemet. Det är som sitter kvar på det målade objektet man borde fundera på. Det kanske t.om. är så att vattenbaserade färger kräver giftigare pigment för att fungera. Då blir förhållandet omvänt.
Vill bara slänga in en brandfackla. Någon med saklig information kanske kan fylla på tråden. Rent instinktivt känns det lite tveksamt med kopplingen vattenbaserad färg=giftfritt.
Vill bara slänga in en brandfackla. Någon med saklig information kanske kan fylla på tråden. Rent instinktivt känns det lite tveksamt med kopplingen vattenbaserad färg=giftfritt.
Vi blandade egen äggoljetempera till spjälsängen. Om den är mindre giftig eller inte vet jag egentligen inte, men det känns så...
Äggoljetempera är ägg, linolja, vatten och pigment. Lätt att blanda själv.
Här finns en bra beskrivning:
http://stockholms.lans.museum/byggnadsvard/byggfarginne.cfm?in_idnr=130
/EB
Här finns en bra beskrivning:
http://stockholms.lans.museum/byggnadsvard/byggfarginne.cfm?in_idnr=130
/EB
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Tyvärr finns det nog inte självklart alternativ här.
Äggoljetempera kanske kan tyckas vara ett lämpligt, miljövänligt och hälsosamt val.
Men pigmenten skiljer sig inte nämnvärt från andra typer av färger.
Därtill får man till skillnad från en fysikaliskt torkade färg problem med oxidationsprodukter.
Vidare så undrar jag hur lämpligt det eg. är med äggproteinet.
Nja, jag kanske är feg. Men jag hade precis som "Anders_S" föreslagit ett vattenbaserat "system" då detta ter sig som ett alternativ med minst nackdelar.
Men äta den bör man inte, precis som med vilken annan färg som helst.
I jämförelse med en alkydfärg så är det kanske igen jätteskillnad eg. förutom då att man slipper lösningsmedlet och en oxiderade produkt.
Pigmenten trodde vara likvärdiga, men därutöver så finns det många många andra beståndsdelar i en färg.
Dessa skiljer sig lite åt mellan alkylat och alkydfärger och jag tror att det blir ganska svårt att få ut vad som är vad och hur farligt det är.
Speciellt då det rör sig om mycket små volymer.
Jaja, inget jag skulle gräva ner mig i direkt.
Och börjar man vela kring valet av färg till ungarnas säng så bör man nog höja ett varningens finger...
Äggoljetempera kanske kan tyckas vara ett lämpligt, miljövänligt och hälsosamt val.
Men pigmenten skiljer sig inte nämnvärt från andra typer av färger.
Därtill får man till skillnad från en fysikaliskt torkade färg problem med oxidationsprodukter.
Vidare så undrar jag hur lämpligt det eg. är med äggproteinet.
Nja, jag kanske är feg. Men jag hade precis som "Anders_S" föreslagit ett vattenbaserat "system" då detta ter sig som ett alternativ med minst nackdelar.
Men äta den bör man inte, precis som med vilken annan färg som helst.
I jämförelse med en alkydfärg så är det kanske igen jätteskillnad eg. förutom då att man slipper lösningsmedlet och en oxiderade produkt.
Pigmenten trodde vara likvärdiga, men därutöver så finns det många många andra beståndsdelar i en färg.
Dessa skiljer sig lite åt mellan alkylat och alkydfärger och jag tror att det blir ganska svårt att få ut vad som är vad och hur farligt det är.
Speciellt då det rör sig om mycket små volymer.
Jaja, inget jag skulle gräva ner mig i direkt.
Och börjar man vela kring valet av färg till ungarnas säng så bör man nog höja ett varningens finger...
Jag frågade på färghandeln innan jag målade barnens spjälsäng (nu 15 år sedan iof..) och blev rekommenderad vattenbaserad färg. Bla. pga. ångorna. Jag var ju höggravid då och att stå i lack-ånga kändes inte hälsosamt.... 
I alla fall så har 4 barn hunnit med att sova i sängen nu och det har gnagts på kanten så det ser ut som att det bott en häst där! :-D Men vad jag kan se så har ingen av barnen tagit skada.
I alla fall så har 4 barn hunnit med att sova i sängen nu och det har gnagts på kanten så det ser ut som att det bott en häst där! :-D Men vad jag kan se så har ingen av barnen tagit skada.
Läste Toasters inlägg: Jag är inte orolig för ägget i äggoljetemperan men pigmenten är ju lika giftiga som i när de finns i andra färger. Men få av de pigment som finns i Jordens färg är särskilt giftiga eller miljöovänliga. Och sammantaget vinner äggoljetemperan av många andra skäl (krackelerar inte pga mycket seg, lättblandad och mycket billig om man blandar själv)
Rekommenderas!
Rekommenderas!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden