Hejsan!
Vad bör jag göra som grundarbete för att måla betongtak?
Den nuvarande färgen har spruckit och börjat lossna. Jag har nu börjat skrapa och tänkte skrapa hela taket (det tar bra med tid, men det får det vara värt). Jag misstänker att det kan vara limfärg och om jag fattat saken rätt så testar man detta genom att blöta färgen med vatten? Om det är limfärg vad gör jag då (den sugs in i betongen om jag fattat rätt)?
Hur förbereder jag bäst för målning. I samband med skrapningen så följer ibland lite betong med. "Hålen" är väldigt porösa och betong smulas lätt sönder. Är det bara att spackla eller bör jag göra något mer för att det ska fästa?
Jag har aldrig haft med ebtongtak att göra tidigare och är mycket tacksam för goda råd så jag får ett bra och hållbart resultat. Tack!

Hej
För att testa om det är limfärg så blöt fingret i vatten dra sedan fingret i taket, blir du vit så är det limfärg,
Skrapa ner limfärgen och måla taket med binder, och sen är det bara att spackla och måla som vanligt.

Hej! Tack för svaret.
Den yttre vita färgen är vanlig färg. Däremot så misstänker jag limfärg under. Det är en gulaktig färg och tar jag vatten på den så går det att tvätta bort. Det är troligen därför den vita färgen har släppt som den har gjort. Måste jag komma hela vägen in till betongen? Det innebär i sådana fall att jag måste försöka tvätta bort limfärgen och det verkar ta en hel del tid!
Eller kan jag måla binder direkt på? Jag vill inte att det ska släppa som den gamla färgen har gjort.
Tacksam för svar!

kan du tvätta bort färgen som är under och om du drar med fingret så blir du vit om fingret, då är det limfärg
släpper det bara på något ställe? då kan du försöka att skrapa bara det som är löst precis där och tvätta bort limfärgen från betongen
sen grundar du med en alkydfärg där det släppt och lite runt kanterna ut på den färgen som "sitter" förhoppningsvis så funkar det med att spackla och måla sen

men men.... släpper det på många ställen och finns sprickor lite varstans så finns bara den jobbiga vägen kvar tyvärr
det är att limma ett riktigt tjockt lager med våtrumslim som du låter torka, sen brukar taket släppa riktigt lätt
skrapa ner all färg och tvätta bort all limfärg och grunda med en alkydfärg
oftast får man bredspackla 2 ggr och sen 2 lager med vanlig takfärg så är taket som nytt, enkelt va? :)

måste man grunda med en akrylfärg? räcker det inte bara med att tvätta bort (eller det kanske inte ens behövs?) limfärgen och sen köra på binder/primer och sen måla med vanlig takfärg?

Limfärg är knepigt, den måste tvättas ner. Men om man målar med limfärg igen eller äggoljetempera behöver man inte tvätta bort den lika noggrant som om man målar med industrifärger, och behöver inte spärrmåla heller. Vi skrapade bort akrylatfärgen som börjat flaga (nymålad av förra ägaren) och tvättade bort limfärgen med stor svamp så att det blev ett tunnare lager. Sedan målade vi med hemblandad äggoljetempera: titandioxidvitt, lite zinkvitt och så en del kiselgur plus ägg och linolja. Det blev jättebra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.