Hej,

Skall tapetsera(inte jag men jag jag skall riva lite) om i ett rum där det sitter en äcklig inrökt gammal strukturtapet från 50-talet. Måste nästan riva tapeten för det skall bli bra. Problemet är bara att tapeten delar sig inte i två delar som övriga tapeter i huset utan lossnar bara i små bitar.

Vad skall man göra? Slipa? Lär ta en vecka eftersom det rör sig om just en strukturtapet. Sätta rep-gips är uteslutet då man då måste sätta nya dörrfoder, lister, garderobsfoder, fönsterfoder osv...

Är det bara att köpa slippapper och sätta igång eller går det att bredspackla allt och sedan slipa eller?

MVH
- Styrman_jansson

Fukta med vatten ifrån dushflaska och låt dra in en stund. Sedan brukar det vara möjligt att riva bort större bitar. Bredspackla kan funka men risken finns att det släpper när det blir fuktigt ifrån spacklet. Vi har konsekvent använt metod 1 först och sedan spacklat efteråt.

-h

Jag blötte också ner tapeterna men jag använde en hink med vatten + roller. Dränkte dem med andra ord. Men det funkar olika bra på olika tapeter. Eventuellt gammalt spackel åker också ner med denna metod.

Sätt återställare över hela ytan. Du slipper dessutom spacklingen. Finns på färghandeln.

I
Ånga ner tapeten. Ånggenerator finns att köpa på Jula, artikel.nr 529-003 á 299:- Spar mycket tid och gör jobbet lättare/fortare.

krillekroll skrev:
Sätt återställare över hela ytan. Du slipper dessutom spacklingen. Finns på färghandeln.
Och vad är återställare? Återställare är ju sådant där som gör nytta dagen efter :D

-Köp Julas "ångmaskin".
-Ångade bort 5 lager tapet,de äldsta från -67 på en kväll,iof inte så stort rum 10 kvm
men ändå.
-Den är klart värd pengen.

MVH T.E

Annars funkar det bra med tapetklister ock gladpack.

Styrman_jansson skrev:
Och vad är återställare? Återställare är ju sådant där som gör nytta dagen efter :D
återställaren är en tjock tapet som ska dölja ojämnheter. Men egentligen döljer den bara symmetriska ojämnheter, typ glasfiberväv. Jag tror inte det blir bra om man river ner delar av tapeterna och sedan sätter återställare. Jag har bredspacklat och sedan avslutat med återställaren för att man som amatör har svårt att få en perfekt spackling. Jag använde en billigare variant av återställaren som fanns på hornbach som kostade 399 för 25 m istället för 1000 som återställaren kostade. Men har man hyfsat underlag duger det kanske med glasfiberduk då är det 399 för 50 m istället. Alla är 1 meter breda.

pitufina skrev:
ångare är skitbra! Vi använde en när vi rev ner alla tapeter ända ner till betongen i våra sovrum. Roller och diskmedel är bättre när tapeten inte sitter så jättebra...
Bild på eländet finns i vår blogg.
[länk]
När du skriver att ni fick ner allt ändå in på betongen var de verkligen helt rent från klister/rester då?
Jag funderar på att ta fram en betongvägg som "fondvägg" och undrar om man får den helt ren med ångning?

Kan man använda en ångmaskin i ett trähus? Ingen risk att nåt blir förstört? Jag har ett hus från 1880 och är rädd om det mesta i huset men tapeterna är för hemska och sitter som berg på vissa ställen =(

Hej!
Någon som vet vart man kan köpa en bra spikroller? Eller är det snickaboa som gäller och fixa ngt själv? :)

tobias71 skrev:
Hej!
Någon som vet vart man kan köpa en bra spikroller? Eller är det snickaboa som gäller och fixa ngt själv? :)
Du kan köpa en bra och billig spikroller på Hornbach. Ibland ser man dem i färgbutikerna (då dyrare) men ibland så säljer dem bara s k trissor som inte alls fungerar lika bra.

Kan flika in att jag testade Jula-ångaren för 299:- och den gör verkligen jobbet. Det är svårt på målad vävtapet men tar vanliga tapeter suveränt. Ända in till betongen :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.