Hej!

Tänkte ta bort färg från stålbeslag till garderobsdörrar. Jag trodde det var oljefärg och då antar jag att man ska använda lacknafta. Om det nu är vattenburen färg istället. Vad ska jag använda då?

Tack på förhand.

Mekaniskt skrapa?
Stålborste, stålull, multislipmaskin typ "Dremel"..

Jag stod med samma problem i våras när vi skulle åtgärda alla de markisinfästningar i plastbelagd aluminium som förre ägaren inte orkade skruva bort när de målade om huset..

Man kan lägga dem i färgborttagningsmedel över natten om det är ett svårt fall annars titta på det efter en stund,
Anders

Prova varmluftpicka! Fungerar utmärkt.

Tack för det tipset!

Att jag inte tänkte på det :). Går genast ner till garaget och hämtar pickan.

Ann-Sofian skrev:
Prova varmluftpicka! Fungerar utmärkt.

ska även fungera med såpa! miljövänligt...

En annan metod är ju att lägga dem i bromsvätska, den löser upp färgen.

brevik skrev:
Tack för det tipset!

Att jag inte tänkte på det :). Går genast ner till garaget och hämtar pickan.
Brukar köra med en stor rund stålborste på borrmaskinen. Går rätt så snabbt.

--- Mats ---

Jag slängde in mina i braskaminen ett tag..:cool:

Tinner löser de flesta färger, men låt det ligga några dygn.

Protte

Som sagt tidigare. lägg dom i en burk såpa ett par dagar. Funkar utmärkt, och det är som sagt miljövänligt.
Kan dock va lite svårare om det är linoljefärg, den är svår. Men annars funkar det jättebra, jag brukar göra det på gångjärn och fönsterbeslag och dylikt.

Såpa fungerar även på linoljefärg och allra bäst är linoljesåpa! Ställer min bytta på pannan för att påskynda det hela och så på med ett lock lite på glänt så att det inte dunstar för mycket.

Lilla_My skrev:
Såpa fungerar även på linoljefärg och allra bäst är linoljesåpa! Ställer min bytta på pannan för att påskynda det hela och så på med ett lock lite på glänt så att det inte dunstar för mycket.
Ja det funkar, men det tar längre tid bara!

Enkelt och snabbt är att koka dom i såpvatten. Låt puttra en stund, väntar du för länge börjar förnicklingen att brytas ner också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.