Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västra Götaland

Färgspruta

Jag skall måla ett innertak om ca 80 kvm. Taket är nyuppsatt och är av ohyvlat plank. Skall givetvis shellacka det först. Det är drygt 4 meter högt vid nock.

Lurar på att hyra eller köpa en färgspruta.

Är det någon som testat den här från Jula? Earlex HV3900.
    http://www.jula.se/Butik/default.asp...59003&dept_id=

Eller någon liknande som ni kan tipsa om?

Det borde väl rimligen vara smidigare än att klättra på stege och måla den grova ytan med pensel?

/Jonas

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2006

hej.
    jag funderar med på att sprutmåla.. har du gett dig på projektet? stänker det mycket? (dimma etc)

/henrik

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2007

Lurar också på detta. Hur har det gått?
    Måste man "maska" hela huset eller hur går det med sprutdimman?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Aldrig mera

Jag spraymålade mitt innertak i mitt sovrum. Taket består av råspont. Jag använde iofs. en lackspruta avsedd för billack men tänket: - Hey, hur svårt kan det va liksom?

Aldrig mer säger jag. Gudars skymning. Det var sprutdimma i näsan så man snöt vitt som en kolasniffare. Vidare så täckte det inget vidare utan jag fick måla 1 gång från varje håll innan jag nsåg att det inte funkade speciellt bra och fick stryka det med pensel 1 gång ändå.

Dock så blev det jäkligt fint och slätt på taklisterna och det är jag jäkligt nöjd med =)

Men se för guds skull till att sprutan är avsedd för målarfärg bara, det är nog större munstycken i dom sprutorna.

Annars finns det ju behållare man har på ryggen som man pumpat upp tryck i och sedan en slang till en pensel med pistolgrepp så man aldrig behöver böja sig ner i hinken utan bara trycker på en knapp när man vill ha mera färg.

Det kan nog vara ett väl så vettigt alternativ då man slipper maska allting.

Lycka till

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2007

Ok. Tackar. Har också råspont i alla tak. Det blir nog till att stryka med pensel. Eller så kanske det finns någon slags specialroller för ändamålet?

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Sep 2008
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 1

Billacksspruta???

Att använda en bilsprut kunde jag tala om att det inte funkar. Dessa målerisprutor är gjorda så att det inte ska bli så mycket dimma. Det är två st strålar som korsas på något vis.
    Så gå inte på hur det blev men bilsprutan. STOR skillnad!! Och för att få bästa täckning ska man spruta på ca 25-30 cm avstånd!

//Göran

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01