Nykomling
Medlem: Mar 2007
Län: Västra Götaland
Färgspruta
Jag skall måla ett innertak om ca 80 kvm. Taket är nyuppsatt och är av ohyvlat plank. Skall givetvis shellacka det först. Det är drygt 4 meter högt vid nock.
Jag spraymålade mitt innertak i mitt sovrum. Taket består av råspont. Jag använde iofs. en lackspruta avsedd för billack men tänket: - Hey, hur svårt kan det va liksom?
Aldrig mer säger jag. Gudars skymning. Det var sprutdimma i näsan så man snöt vitt som en kolasniffare. Vidare så täckte det inget vidare utan jag fick måla 1 gång från varje håll innan jag nsåg att det inte funkade speciellt bra och fick stryka det med pensel 1 gång ändå.
Dock så blev det jäkligt fint och slätt på taklisterna och det är jag jäkligt nöjd med =)
Men se för guds skull till att sprutan är avsedd för målarfärg bara, det är nog större munstycken i dom sprutorna.
Annars finns det ju behållare man har på ryggen som man pumpat upp tryck i och sedan en slang till en pensel med pistolgrepp så man aldrig behöver böja sig ner i hinken utan bara trycker på en knapp när man vill ha mera färg.
Det kan nog vara ett väl så vettigt alternativ då man slipper maska allting.
Att använda en bilsprut kunde jag tala om att det inte funkar. Dessa målerisprutor är gjorda så att det inte ska bli så mycket dimma. Det är två st strålar som korsas på något vis.
Så gå inte på hur det blev men bilsprutan. STOR skillnad!! Och för att få bästa täckning ska man spruta på ca 25-30 cm avstånd!