Ska sätta gips runt en murstock, hur fäster jag gipsen lättast? regla först eller sätta gips rätt på? Det är väl enklare att regla o sen skruva i regeln ? gipsen är 6mm.

6mm gips är inte mycket. Vad ska du göra med gipset efter att du har satt upp det?

det skall bara sättas tapet på murstocken , ingenting annat. Sättlim, funkar det ?

det ska bara sättas tapet. sättlim är det bra?

Totte_S
Skulle jag sätta upp en renoveringsgips på 6 mm skulle jag inte regla bakom den. har svårt att tänka mig att det är tänkt så.
Den har nog inte särskilt mycket egen styrka för att stå emot ett lättare slag om det bara finns luft bakom.
Nä, ta du och köp på dig ett par patroner med bra sättlim. Det hade jag gjort om jag skulle trycka dit renov.gips på stenunderlag.
Superbonusen blir att du slipper spackla skruvhålen också ;)

Det är välan så man inte sätter gips hursomhelst mot en murstock, va...?
Jag har för mig att man använder en annan typ av skiva där. Men, nej, jag kan inte komma ihåg vad den heter. :-[

Jag håller med Totte och K12. Renoveringsgips förutsätter att underlaget är stabilt och relativt plant och bästa sättet att få upp det på väggen är nog att limma. Sen kan det kanske vara idé att kolla med närmsta sotare och fråga hur man får klä in murstocken.

Nu har minnet acceptabla accesstider igen. :)
Mineritskiva heter skivan som funkar runt murstockar.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
fördelen med mineritskiva är att den är obrännbar. Murstocken kommer inte att hålla nån värme alls att tala om. Har köpt sättlim, första skivan limmas nu.. håll tummarna att det håller!

Jag limmade fast 13mm gips med sättlim och satte sedan tapet, fungerar perfekt! Du får inte regla upp med
trä direkt mot murstocken, brandrisk!

/almis

• Gilla
Platecage och 1 till
  • Laddar…
Jag har monterat gipsskivor på mina tegelväggar. Väggarna var från början "vågiga" och ojämna.

Jag limmade skivorna med gipsbruk, dvd vanligt gipspulver som blandas med vatten. Sedan "klickade" jag ut gipset jämnt över plattan och tryckte upp skivan mot väggen. Funkar kanonfin ; :D

• Gilla
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Är det inte så att murstocken ska vara inspektionsbar av sotaren vid ev problem,
sitter det gips på murstocken går det ju inte.
kolla upp det innan! 8)

jag har murstock i köket o ville göra som dig,gips på murstock,
men jag blev varnad av en byggmästare som påstod att det skulle räknas som ett dolt fel om jag i framtiden skulle sälja huset .
det var bara att ta fram mursleven.

• Gilla
epmek
  • Laddar…
Vi fick inte sätta gips för sotaren, ifall det blir en spricka i murstocken ska man kunna se det menade han, ungefär.
Vi putsade teglet och målade vitt - blev skitsnyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.