Tänkte ha äggskal på en del väggar, men TAKET?
Ska det vara vitt eller äggskal-Här har ni chansen att tycka till och påverka min boendemiljö i decennier!
Passa på!
8) 8)

Göran skrev:
men TAKET?
Ska det vara vitt eller äggskal
Vitt, utan tvekan för min del iaf ;)

//Christina.

Vitt tak, annars kommer känslan vara att taket "ramlar på dig"... :D

Måla taklisterna vita också - inte äggskalsfärgade.

Vi gjorde en blunder och målade taklisterna i ett rum med samma färg som foder och golvsockel (S0502-Y). Ser apfult ut.

Det var bara att ställa sej på stege och måla taklisten i samma nyans som taket (S0500).

Fasting65 skrev:
måla taklisten i samma nyans som taket
Håller helt och fullt med, taklisten ska ha samma nyans som takfärgen ;).

//Christina.

shit(ooops) ska ju inte ha nån taklist, men vita golvlister.OK ni bestämmer-vitt tak, äggskal och en och annan fondvägg i typ tandoori,himmelslå eller kaffebeige blir det... ::) ::)

eller,eller,eller, ska man ha vita väggar också, för att gå ihop med tak och golvlister? ??? ???

Risken är att det blir lite väl vitt på väggarna.

Fast likväl kan det bli stencoolt.

Vitt och vitt blir nog väldigt vitt ;).

Jag har testat tvärtom-varianten, dvs sk stockholmsvit (kommer inte ihåg exakt men typ 0502) i taket och vita väggar. Dock var det en trapp med en liten hall där taket gick upp i nocken så det var ingen risk att taket skulle kännas lågt. Det blev bra iaf. Jag skulle däremot inte göra så i ett vanligt rum.

Zephir

Göran skrev:
eller,eller,eller, ska man ha vita väggar också, för att gå ihop med tak och golvlister? ??? ???
Golvlister har du förslagsvis samma nyans på som dörr resp. fönsterfoder, vilka ju är beroende av vilken nyans dessa är målade i (om ni nu ska ha "standard" fabriksmålade vita fönster och innerdörrar) vilket då i praktiken skulle innebära 0502-Y, under förutsättning att ni inte specialbeställt "egen" kulör på fönster och dörrar.

Väggen mellan det vita taket (troligen 0500-N) och golvlisten tycker jag med fördel bör bryta en liten aning, för målar ni väggen i 0500-N så kommer fönster och dörrar samt tillhörande foder, i det fall de är fabriksmålade, att se aningen gulnade ut.

Vilken nyans ni sen väljer till väggen är ju en smaksak och begreppet "äggskal" är ganska vidlyftigt, brytningen skiljer sig från leverantör till leverantör.
Där tror jag att ni gör klokt i att provmåla på tex. en stor masonitskiva som ni sedan kan flytta runt i rummen för att se slutresultatet under olika ljusförhållanden osv.

MVH/Christina.

byggimpert skrev:
Golvlister har du förslagsvis samma nyans på som dörr resp. fönsterfoder, vilka ju är beroende av vilken nyans dessa är målade i (om ni nu ska ha "standard" fabriksmålade vita fönster och innerdörrar) vilket då i praktiken skulle innebära 0502-Y, under förutsättning att ni inte specialbeställt "egen" kulör på fönster och dörrar.

Väggen mellan det vita taket (troligen 0500-N) och golvlisten tycker jag med fördel bör bryta en liten aning, för målar ni väggen i 0500-N så kommer fönster och dörrar samt tillhörande foder, i det fall de är fabriksmålade, att se aningen gulnade ut.

Vilken nyans ni sen väljer till väggen är ju en smaksak och begreppet "äggskal" är ganska vidlyftigt, brytningen skiljer sig från leverantör till leverantör.
Där tror jag att ni gör klokt i att provmåla på tex. en stor masonitskiva som ni sedan kan flytta runt i rummen för att se slutresultatet under olika ljusförhållanden osv.

MVH/Christina.
tack för ett bra råd som reder ut mina virriga tankar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.