25 162 läst ·
3 svar
25k läst
3 svar
betsa björkskiva mörk
Jag ska snickra en hylla av en limfogskiva i björk. Finns det några tips på hur jag kan behandla denna för att få den att likna valnöt....?
Funkar det med vattenbaserad bets i valnötsfärg eller finns det risk att det blir "flammigt"? Är det lättare med oljebets eller finns det andra förslag?!
Funkar det med vattenbaserad bets i valnötsfärg eller finns det risk att det blir "flammigt"? Är det lättare med oljebets eller finns det andra förslag?!
Det funkar säkert fint med "vanlig" bets. Halva vattenmängden utbytt med T-röd ger s.k. spritbets som, tycker jag, ger ett jämnare resultat.
Det är också smart att lätt fukta ytan med en svamp+vatten före, de törstigare delarna av träet suger då upp mera vatten än de andra, när du sedan påför betsen blir det jämnare färgat. Likaså ändträ bör du blöta rejält annars blir de helt svarta av betsen.
Men prova på spillbitar, fukta föst, resp inte, och se skillanden. betstillverkarnas provkartor förutsätter ett visst träslag, det står i regel på provkartan. Det blir inte samma sak med annat träslag så åter, prova på spillbit.
Trätyor "reser ragg" när man blött dem och sedan torkat, så även av betsen, och efter betsning bör man inte slipa. Så för att få en slät och fin yta kan man vattenstryka ytorna först, och låta torka. Slipa sedan i fiberriktningen med fint slippapper (typ korn 380). Upprepa tills ytan förstsätter vara slät efter fuktning och tork. Då finns inga lösa fibrer kvar i ytan som kan "sticka upp" ;D
Det är också smart att lätt fukta ytan med en svamp+vatten före, de törstigare delarna av träet suger då upp mera vatten än de andra, när du sedan påför betsen blir det jämnare färgat. Likaså ändträ bör du blöta rejält annars blir de helt svarta av betsen.
Men prova på spillbitar, fukta föst, resp inte, och se skillanden. betstillverkarnas provkartor förutsätter ett visst träslag, det står i regel på provkartan. Det blir inte samma sak med annat träslag så åter, prova på spillbit.
Trätyor "reser ragg" när man blött dem och sedan torkat, så även av betsen, och efter betsning bör man inte slipa. Så för att få en slät och fin yta kan man vattenstryka ytorna först, och låta torka. Slipa sedan i fiberriktningen med fint slippapper (typ korn 380). Upprepa tills ytan förstsätter vara slät efter fuktning och tork. Då finns inga lösa fibrer kvar i ytan som kan "sticka upp" ;D
Jag håller med om ändrän bör mättas i förväg.Lurvnos skrev:
Men hela ytan? Jag brukar istället tunna betsen och lägga på den med pensel och trasa .. suger det ojämnt (vilket det nästan alltid gör) så går det att "underresans gång" rätta till det.
Kräver iof lite vana och endel burkar med bets/sprit/tunnad bets.. blir lite omständigt kanske.. men det blir bra.
Jag slipar eller pollerar alltid efter att jag betsat.Lurvnos skrev:Trätyor "reser ragg" när man blött dem och sedan torkat, så även av betsen, och efter betsning bör man inte slipa. Så för att få en slät och fin yta kan man vattenstryka ytorna först, och låta torka. Slipa sedan i fiberriktningen med fint slippapper (typ korn 380). Upprepa tills ytan förstsätter vara slät efter fuktning och tork. Då finns inga lösa fibrer kvar i ytan som kan "sticka upp" ;D
Dels för att få bort fiberresningen. Men sen jobbar man ju fram träts struktur igen.
Och det tycker jag är en av dom största fördelarna med att annvända bets istället för en pigmenterad lack eller vax.
Färgen sugs in i trät och ger ett mer "äkta" utseende. Alltså.. en pigmenterad lack lägger sig mer uppepå och döljer trätstruktur lite grann.
Jag tycker man missar den del med det.
Klicka här för att svara