Elarbetsansvarig
m.m.
|
2006-03-09, 21:51
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: maj 2005
|
Budget = runt 500 kr och lat. Måla eller tapet?
Vad är mest "acceptabelt":
Måla 1 lager över den fula blå tapeten med bård och bortrivna bitar, tapetsera med 59 kr-tapeter (som jag gillar för övrigt). Peta ner alltihopa ända ner till originalytan, spackla, måla 2-3 lager med billig vit färg. Jag luter mer åt första, men om det blir fult så tar jag 2:a istället. hmm. Så min fråga är: Hur pass mycket syns genom papperstapet? Bortrivna tapeter, tapetkanter, bårdkanter? Jag har nu accepterat faktum att jag måste måla 1 lager vit färg innan tapetsering pga mörk färg på originalfultapeterna. Men om jag måste lägga ner ännu mer jobb så tar jag hellre alternativ 2 och petar bort allt och målar istället. Ja, jag har tajt budget, så är det när man inte har jobb. (jag önskar då att originalytan inte hade bubblor och bård annars så skulle jag bara upp med tapeter!) |
|
2006-03-09, 23:05
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2005
|
Re: Budget = runt 500 kr och lat. Måla eller tapet
Det ska inte behöva synas igenom ny tapet, speciellt inte om du målar en gång.
Se dock till att du slipar ner eventuellt gamla tapetskarvar (cirka 5 minuters arbete per skarv med en slipkloss), iallafall på de ställena som kommer att synas. |
|
2006-03-09, 23:26
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Ok det känns ju bättre nu.
![]() Då slipar jag ner kanter och skarvar och spacklar i där det är värst ojämnt. Jag ska försöka peta bort tapeterna där de bubblat sig på några ställen. Vad kan det bero på, tro? För lite lim är min gissning? |
|
2006-03-10, 22:05
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2005
|
Svårt att säga, om det är platta bubblor så kan det vara dålig limning, strykning och utjämning när tapeten sattes upp, det kan också vara lagret under som spökat. Det är nog bra om du skrapar bort det som bubblar så det inte kommer överraskningar sen.
Du skulle kunna sätta upp en eller två våder av tapeten innan du målar så ser du om du behöver måla. I och för sig är de våderna förbrukade om du ändå måste måla över och tapetsera ännu en gång så det är lite en chansning men jag skulle definitivt försöka med det. |
|
2006-03-11, 01:02
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Jag kom på nu att jag kan åka till butiken och ta en stor bit av "provrullarna", det finns massor av rivna rullar och testa sätta upp den biten nånstans det inte syns så mkt.
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|