59 532 läst ·
17 svar
60k läst
17 svar
Alg/Mögel och Fasadtvätt innan målning
Sida 1 av 2
Hejsan,
Vi skall nu måla om vårt hus utvändigt. Eftersom huset hade ganska mycket algbildning har vi nu sprayat huset med Beckers Alg & Mögeltvätt. Därefter har vi skrubbat med borste där algväxtligheten varit som värst.
Därefter har vi sköljt hela huset med vattenslang.
Det svåra med algerna är att vi inte lyckats få bort alla små prickar. Det mesta är borta, men några prickar är fortfarande kvar. Förhoppningsvis är de dock döda eftersom de skall ha fått sig en dos med sprayen.
Frågan till er är, hur noga ska man borsta fasaden? Måste exakt alla små alg-prickar bort? Självklart förstår jag att ju renare desto bättre...
Hur noga har ni varit när ni själva målat?
Vi kommer måla med fasadakrylat för de som undrar.
Vi skall nu måla om vårt hus utvändigt. Eftersom huset hade ganska mycket algbildning har vi nu sprayat huset med Beckers Alg & Mögeltvätt. Därefter har vi skrubbat med borste där algväxtligheten varit som värst.
Därefter har vi sköljt hela huset med vattenslang.
Det svåra med algerna är att vi inte lyckats få bort alla små prickar. Det mesta är borta, men några prickar är fortfarande kvar. Förhoppningsvis är de dock döda eftersom de skall ha fått sig en dos med sprayen.
Frågan till er är, hur noga ska man borsta fasaden? Måste exakt alla små alg-prickar bort? Självklart förstår jag att ju renare desto bättre...
Hur noga har ni varit när ni själva målat?
Vi kommer måla med fasadakrylat för de som undrar.
Produkter som diskuteras: "Fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Är det svarta prickar är det nog mögel.
Svårt att få bort. Även om det ser helt rent ut, så finns det där.
Ingen tycks kunna ge ett klart svar på hur man får ett mögelfritt slutresultat.
Verkar vara så att sen färgerna blev bly- och zinkfria för 20 år sedan,
så finns det inga garantier om det blir mögel eller inte.
Bästa att göra, enligt mig, är att i alla fall välja en så mörk kulör som
möjligt, så syns möglet så lite som möjligt när/om det kommer.
Svårt att få bort. Även om det ser helt rent ut, så finns det där.
Ingen tycks kunna ge ett klart svar på hur man får ett mögelfritt slutresultat.
Verkar vara så att sen färgerna blev bly- och zinkfria för 20 år sedan,
så finns det inga garantier om det blir mögel eller inte.
Bästa att göra, enligt mig, är att i alla fall välja en så mörk kulör som
möjligt, så syns möglet så lite som möjligt när/om det kommer.
Har ett hus i yttersta havsbandet på västkusten. Har målat huset 1999 för första gången. Grundade huset med färg som jag köpte i Norge och blandade i rötmedel från Norge som har gett resultat. Jag kommer att måla om söderväggen efter år 7 iom med att den har blivit matt. Har använt Jotun Drygolin med iblandning av rötmedel, 3dl per 10 liter.
En sak är då säker att miljöpartiet skulle få måla om vart enda hus på västkusten samt alla båtar också. Tänk på alla medel folk använder istället för att göra rent husen. Hur mycket skitar inte detta ner i grundvattnet.........!?
En sak är då säker att miljöpartiet skulle få måla om vart enda hus på västkusten samt alla båtar också. Tänk på alla medel folk använder istället för att göra rent husen. Hur mycket skitar inte detta ner i grundvattnet.........!?
Jotun har kraftvask för att ta bort mögel och annan fasadsmuts. Detta spejar man på med tryckspruta och sen sköljer man rent med vatten. Använd inte högtrycksspruta) Efteråt ska man descinficera möglet så det defenitivt dör. Tänk på att väggen ska torka ordentligt (2-3 dagar) innan målning.
www.jotun.se
/CC
www.jotun.se
/CC
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
chris47 skrev:Jotun har kraftvask för att ta bort mögel och annan fasadsmuts. Detta spejar man på med tryckspruta och sen sköljer man rent med vatten. Använd inte högtrycksspruta) Efteråt ska man descinficera möglet så det defenitivt dör. Tänk på att väggen ska torka ordentligt (2-3 dagar) innan målning.
www.jotun.se
/CC
Är det någon som har lite erfarenhet av fasadtvätt? Har bra kontakter på en beckers affär. Men är det någon avsevärd skillnad på beckers fasadtvätt eller kan man lika gärna köpa en billigare på Biltema/ Ö&B? Eller har någon rekomendation kanske Jotun är bättre?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Klorin... finns på ÖB
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Undvik klorin!Bunnstrom skrev:
Jag körde på det på en fasad fö några år sedan men blev upplyst av min färghandlare att klorinet bryts ner till något (olika salter tro jag han sa) som i princip blir näring åt algerna. Trodde mest han ville sälja ppå mig dyra medel så jag läte det vara.
Tog inte många månader innandet var svartare än inna tvätten. Har vit fasad...
Har därefter testat Jape produkters grönfri och prickfri med gott reslutat. Läs bruksen och kör på.
Det du har är förmodligen inte alger utan svartmögel. Klorin skall INTE användas. Använd istället någon form av mögeltvätt och borsta noga. Möglet som blir kvar medför att den nya färgen får sämre vidhäftning och därmed en kortare livslängd.
Folksam har testat många olika tvättmedel för borttagning av alger. Jag har en bekant som anlitade Ekofasad för rengöring av hus innan de målade om (med mycket bra resultat). Dock är det nog onödigt att anlita proffs när hela arbetet nästan är gjort...
Folksam har testat många olika tvättmedel för borttagning av alger. Jag har en bekant som anlitade Ekofasad för rengöring av hus innan de målade om (med mycket bra resultat). Dock är det nog onödigt att anlita proffs när hela arbetet nästan är gjort...
Var det JOTUN ALG- OCH MÖGELDESINFEKTION som du blanda i? har hört andra som gjort det.. men enligt instruktion ska man pensla ut detta på väggen efter tvättning och låta det torka..CWeiss skrev:Har ett hus i yttersta havsbandet på västkusten. Har målat huset 1999 för första gången. Grundade huset med färg som jag köpte i Norge och blandade i rötmedel från Norge som har gett resultat. Jag kommer att måla om söderväggen efter år 7 iom med att den har blivit matt. Har använt Jotun Drygolin med iblandning av rötmedel, 3dl per 10 liter.
Hade vart fint och slippa det och blanda det rätt i färgen
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Yes?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Ja, vad tror ni om att tvätta med Yes innan målning?
Jag har hört från någon att det går lika bra att tvätta huset med vatten med en skvätt ammoniak. då behöver men inte heller skölja efteråt. Lär vara en gammal metod.Nån som provat, nån som vet?
Pratade idag med en person på en färgaffär. Man skall ABSOLUT INTTE TVÄTTA MED AMONIAK. Ammoniaken tränger in i trät och förstör det.