Är det någon som har koll på hur bra LB-hus grundfärg är som sprayas på i fabriken?

Sätter den några begränsningar på vilken färgtyp man kan välja vid målning? (akrylat, oljefärg etc.)

Är den tillräckligt bra så att ingen ytterligare grundmålning behövs?

Vi i våran butik rekommenderar ALLTID att man grundmålar även fabriksgrundning då den kan ses som i stort sett kass.

Precis.

Vi kommer att grundmåla det själva också. Dumt att chansa.
Man får ingen andra chans att fixa till grundmålningen i efterhand.

MrSandman skrev:
Vi i våran butik rekommenderar ALLTID att man grundmålar även fabriksgrundning då den kan ses som i stort sett kass.
Om ni alltid rekommenderar grundning av fabriksmålat så borde ni alltså veta att ALLT fabriksgrundat är kasst?
Men då det finns massor av variationer och kvalitet på detta område precis som med så mycket annat så undrar jag såklart, hur kan ni veta det?

Jag vet att fabriksmålat sällan håller samma klass som en riktig grundning.
Men alltid kasst? Nej, det håller jag inte riktigt med om.

Dessutom kan det i många fall bli helt onödig oro och irritation för kunden.

Tänk er ett par som nyligen beslutat sig för att investerat i ett eget bo.
Ett stor steg. En stor investering. Och kanske något man bara gör en gång i livet.
Massor av val måste göras under processen. Massor att tänka på. Mycket nytt att lära sig.
Och allt på en gång. Det blir rörigt.
Att under den processen få lovat av husleverantören att deras fabriksgrund är god och tillräklig som grundfärg och övermålningsbar med det mesta gör att det blir åtminstånde ett val som kan skjutas fram ett tag.

Men sen kommer den dagen då det blir tid för att börja fundera över färg utvändigt.
Plastfärg, är det verkligen bra? Men oljefärg då? Slamfärg är fin! Kan vi ha det?
Gul? Rött? Grönt? Blått? Vad ska vi välja?

Förvirrigen och osäkerheten är säkert redan stor som den är.
Att då i detta skede få slängt i ansiktet av personalen i färgbutik att..

"-Jasså minsann... Fabriksgrundat...*Mhmm* Det måste du grunda igen. För det är kasst!".

Jag hade blivit fullständigt RASANDE. Men sen ledsen och osäker.
Har jag blivit lurad? Hur ligger det till eg?

Om du inte vet, så KNIP.
Be om en bräda som är grundad. Skicka på analys.
Invänta svar och underrätta sen kunden.

OM det sen är så att ni anser det som undermålligt så får tillverkaren stå för garantierna.
Men säg inte att det är kasst om du inte med absolut säkerhet att det är det.

/Fredrik

Håller med ovanstående...

Vi ska också måla vårt LB-HUS "snart" (i juli).
Vi kommer att köra med (verkar det som nu, åtminstone) Nordsjö Tinnova VX, och inte grundmåla. Alla vi pratat med menar att LB-HUS' grundmålning är ok.

LB-HUS själva säger att vi, om vi skulle vilja, skulle kunna vänta över vintern med målningen också, att deras grundmålning är såpass bra.
Om det stämmer kan jag inte avgöra, och vi väntar inte heller. Men vi grundmålar INTE en gång till.

Lycka till! :)

Vi hade vårt byggstartmöte med LB-hus i veckan och tog upp frågan om just målning och grundmålning. Det blev en lång diskussion men kontentan var att vi nog skulle tänka om när det gälde att hoppa över grunmålningen. Vi hade också funderat på Tinova VX.

Hade också en diskussion med en bekant som är en fd färgsäljare. Han rekommenderade Tinnova VX, men hade nog grundat om det var han som skulle måla sitt hus för första gången.

Samtidigt säger Nordsjö och deras återförsäljare att det inte ska behövas grundmålas, och att färgen i sig tränger in tillräckligt djupt.

Det ska inte vara för lätt att välja färg....suck...

(Sennen - trevlig hemsida föresten. Vi bygger ett Duvhöken och det är kul att följa liknande byggen)

Hmm... Du verkar ha mer koll än jag/vi...
Nu börjar vi svänga mot att ändå grundmåla... :P

Så grundmålningen från LB-HUS' fabrik är ok för att huset ska kunna stå emot väder och vind när det sätts upp, men inte som underlag i längden för "riktig" målarfärg sedan?

Frågan är, vad vinner färghandlarna på att säga att man alltid bör grundmåla (uppenbart, men inte kan de vara så sluga?)? Och, utan att baktala färghandlarna, hänger de med i vetenskapen, och kan uttala sig om hur bra grundmålningen är?

Samtidigt... Man har inget att förlora på att grundmåla (förutom lite pengar och arbete just nu), men eventuellt en risk för merarbete och stor kostnad om man INTE grundmålar... :-?

Vad kostar det att grundmåla, förresten? Lika mycket som Tinnova VX? Och kan man stryka på färg samma dag som grundmålningen? Vi hade hoppats kunna klara av målningen på två helger nu i sommar...

(magg: Kul att du hittade till hemsidan! Vi trodde bara att vi själva var inne och läste. :D)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.