Hej på er!!Jag har något konstigt tak .Tror det är eternit men det är vågigt som ett plåt tak.Den svarta färgen försvinner mer och mer och mossa har börjat ta vid.Jag pratade för några år sedan med en lokal färg affär, där dom ville att jag skulle grunda och ha 2 lager färg uppe på det kostnad mellan 15 och 20.000:- ..Jag tyckte att det saknade både rim och reson.Huset är 110 M2.Vad ska jag ha för färg ?Jag vill inte byta ut taket.
Lev med eländet.
Om du försöker gå upp och måla taket kommer du säkert att knäcka någon skiva, och du kan inte köpa någon ny för Eternit innehåller asbest.
Nope jag ska inte leva med elendet.Just därför skriver jag här om råd.Jag har reservskivor.Taket har jag gått på rätt mycket och det funkar bra, så jag är inte rädd att knäcka några skivor.Utan vill bara ha nåt råd om vad för färg man ska använda.För jag kan väl inte vara den enda som vill måla taket..
klart du ska måla om eterniten.. borde ju också finnas utbytesskivor utan asbest om man råkar knäcka ngn..
sitter i samma båt med mosstäckt grått eternittak fast med fasettplattor... har ingen aning om vilken färg man ska använda- kanske ngn färg som fäster på cement typ silikatfärg???
Silikatfärg är ett bra alternativ, men dyrare.
En sak jag gjorde innan kallasfalten sattes dit, var att bestrycka plattorna med vattenglas, samma som finns i silikatfärg, men jag tog den billigare natriumsilikaten.
Plattorna som kan vara spröda av ålder och mossväxt, bli förstärkta och tätare.
Vattenglasen till taket kostade 12:- kilot + moms och jag använde ca 10 kg som 20% lösning.
I äldre tider målade man med vattenglas, sedan med vattenslammad järnoxid, och tog sedan och kapslade in den svarta (eller röda) färgen med vattenglas.
Jag vet detta är en gammal fråga men jag sitter här och letar efter något att täta och eventuellt måla gamla platta cementpannor med. Skall lägga om taket på ladan och har extra av de gamla cementpannorna men de är så porösa att taket nog väger det dubbla när det har regnat. Hittade denna tråd när jag letade på vattenglas. Den metod som Skyten beskriver måste ju vara præcis den jag leter efter, eller hur?
Hej,Jag har samma tak undrar hur ska jag göra med vad ska jag måla visa säger om man målar med kallasfalt kan fastna dam och skit är det sant hur har funkat för dig kan du snälla beskriva för att jag är också sugen att måla med kallasfalt.
Mvh/Jack