Elarbetsansvarig
m.m.
|
2006-09-17, 15:28
|
|
|
Nykomling
Medlem: sep 2006
|
Måla runt element?
Jag håller på med att förnya vårat kök lite grann, och har rivit bort den fula tapeten som satt där innan. Skall snart ge mig på att bredspackla för första gången och sedan måla istället för att tapetsera. Men nu till en liten fundering som jag har: Innan så var det ingen tapet på högersidan om fönstret och inte heller under fönstret. (Se bilden nedan) Tycker ni att jag skall låta det vara vitt där, eller skall jag ta och måla de områdena när jag ändå håller på? Vilket blir snyggast tro? Färgen jag skall ha på den väggen blir en sandfärgad sak. S2010-Y30R är koden, om det nu säger er något
![]() |
|
2006-09-17, 16:49
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2004
|
Re: Måla runt element?
Antar att den vita färgen under och till höger om fönstret inte är helt fräsch. Alltså kommer det inte att se snyggt ut mot den nya färgen.
Min slutsats - måla allt med den nya färgen. Sen får du ju se vad du tycker om elementet och dess färg.... /EB |
|
2006-09-18, 16:57
|
|
|
Junior medlem
Medlem: maj 2006
|
när jag målade om i vår hall så målade jag "bakom" elementet, dvs jag målade som vanligt där jag kom åt och använde sedan en liten roller och målade in en bit bakom elementet, alltså utan att skruva loss (vilket verkar krångligt). Att man inte målat precis hela väggen bakom syns inte...
lycka till! |
|
2006-09-19, 16:22
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2005
|
Det finns speciella rollers som man använder bakom elementen. Men jag skulle målat vitt bakom elementet, tycker det är snyggast. Och så skulle jag målat elementet vitt, finns speciell elementfärg.
Pernilla |
|
2006-09-19, 21:44
|
|
|
Nykomling
|
Om jag nu väljer att ha vitt bakom elementet, hur stort område skall då vara vitt? Lika stort som elementet, eller går man in en bit bakom också? Jag vill ju inte att det skall se ut som hej-kom-och-hjälp-mig om någon tittar bakom elementet... ![]() |
|
2006-09-24, 02:12
|
|
|
Gudfader
Medlem: dec 2002
|
Elementet är ju modernt *;D och mindre besvärligt att måla bakom än ett gammalt hederligt element från 20-talet ... *
. Nej, jag råder dig inte till att måla bakom elementet utan lämna en snygg linje ett par cm utanför elementet runt om. Det blir fräscht och lika lätt när du ska måla om köket nästa gång (såvida du inte får byggahusforumsjukan och gör som jag ... bygger nytt *;D).Inte heller fel, som någon nämnde, att måla elementet samtidigt ... i vitt. |
|
2006-09-24, 11:44
|
|
|
Nykomling
|
Det får bli som du säger, Yonna, att jag slutar med målningen ett par cm utanför elementet. Men bara inte den vita färgen som nu är bakom elementet ser "smutsvit" ut, för då åker jag ju ändå på att måla där bakom :o
Kanske lika bra att bygga nytt istället ![]() Förresten, skall jag bara ha vitt bakom själva elementet, eller skall jag låta området gå ut bakom rören och termostaten också? |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|