Hej,

Jag behöver måla och fixa till, främst ett antal fönster, samt en dörr.
Huset är målat i akrylatfärg, fönster och fasad, men jag hittar ingen halvblank akrylatfärg, törs man måla det vita på fönster och dörrar med alkyd-akrylat som finns i halvblankt?

För fasaden har jag också några frågor, där är det halvmatt idag dock. Det finns en del sprickor i panelen som jag undrar om man bara kan måla över eller om det krävs förarbete eller byte av panel. Förutom ett antal skadade brädor är panelen i stort som ny.

Säljaren på närmaste byggvaruhuset prackade på mig halvmatt akrylatfärg då man "endast kan måla akrylat med akrylat", nu verkar ju tillverkaren av färgen inte riktigt hålla med. Planen är byta färg eller pengarna åter och tillbaka till planeringsstadiet.

Det år måleri på utsidan av huset.

Säljaren har rätt på ett sätt, man brukar rekommendera att måla med samma typ av färg som tidigare, och har du akrylat på huset skulle jag fortsätta med det. Hade du haft alkydfärg på fasaden hade du kunnat byta till akrylat men inte tvärtom, man målar inte med alkyd på akrylat.

Till din fönster och dörrar skulle jag dock måla med en nyare typ av fönsterfärg. I regel lite högre glans, bättra kanthäng på vassa kanter som en fönsterkarm kan ha.

Men innan du målar så är det tvättning som gäller, sen ev skrapning om det finns behov. Trärena ytor grundas sen kör man 2 varv med lämplig färg för ändamålet. Besök en färgfackhandel på orten där du bor, dom har oftast bättre koll på målningen än vad en bygghandel har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.