23 745 läst ·
3 svar
24k läst
3 svar
Kan man använda träolja som frusit?
På mina burkar med träolja, som jag tänkte olja min (tryckimpregnerade) altan med, står det "vattenbaserat" och "frostkänsligt". Tyvärr glömde jag burkarna i ett oisolerat utrymme över vintern och nu har oljan blivit grumlig.
Finns det någon som vet exakt på vilket sätt oljan förstörs av kylan? Rent kemiskt förstörs väl varken vatten eller linolja av kyla? Grumligheten gissar jag kan bero på att linoljan bildat droppar i vattnet, men det borde väl inte påverka effekten? Jag provmålade en bit och den ser ut och verkar bete sig som den ska...
/ulf
(PS. Detta inlägg låg från början under "Altan & uteplats" men där fick jag inga svar...)
Finns det någon som vet exakt på vilket sätt oljan förstörs av kylan? Rent kemiskt förstörs väl varken vatten eller linolja av kyla? Grumligheten gissar jag kan bero på att linoljan bildat droppar i vattnet, men det borde väl inte påverka effekten? Jag provmålade en bit och den ser ut och verkar bete sig som den ska...
/ulf
(PS. Detta inlägg låg från början under "Altan & uteplats" men där fick jag inga svar...)
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hade inte använt den då fettsyrorna som du beskriver har fällts ut och bildat droppar. Detta gör att den inte kommer gå in i träet ordentligt utan lägger sig på ytan och bildar fula glansiga fläckar som man får slipa bort. Lämna in på närmaste återvinningscentral och köp ny, inte värt att riskera för så lite pengar tycker jag.
Tack för svar! Snåljåp som man är funderar man då på om det finns något sätt att "rädda" oljan (värme kanske?), eller kanske hitta ett annat användningsområde för den. Verkar synd att slänga bort den... Någon som har några idéer?
/ulf
(PS. På kulturhantverkarnas hemsida finns förresten en fråga om linolja som frusit:
Fråga: Jag har råkat glömma min linoljefärg i torpet under vintern. Är den förstörd nu när den utsatts för frysgrader?
Svar: Nej, linoljefärg förstörs inte om den råkat frysa, det är bara att röra upp den och använda igen. Slamfärg och vår vägg & takfärg skall dock förvaras frostfritt.
Se: http://www.kulturhantverkarna.se/Fragorochsvar.htm)
/ulf
(PS. På kulturhantverkarnas hemsida finns förresten en fråga om linolja som frusit:
Fråga: Jag har råkat glömma min linoljefärg i torpet under vintern. Är den förstörd nu när den utsatts för frysgrader?
Svar: Nej, linoljefärg förstörs inte om den råkat frysa, det är bara att röra upp den och använda igen. Slamfärg och vår vägg & takfärg skall dock förvaras frostfritt.
Se: http://www.kulturhantverkarna.se/Fragorochsvar.htm)
Du kan testa att filtrera oljan genom ett kaffefilter för att få bort de utfällda fettsyrorna. Oljeburna eller rena oljeprodukter är inte lika frostkänsliga som vattenburna, därav svaret på kulturhantverkarna.palun skrev:Tack för svar! Snåljåp som man är funderar man då på om det finns något sätt att "rädda" oljan (värme kanske?), eller kanske hitta ett annat användningsområde för den. Verkar synd att slänga bort den... Någon som har några idéer?
/ulf
Se: [länk])
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden