Jag sökte på nätet efter en Speedheater eftersom jag måste ta bort en massa färg på mitt gamla hus. Har en kompis som använt den och tyckte den var bra, men tyvärr hade han sålt den så jag kunde inte låna hans. Snubblade dock över ett annat verktyg på Google som hette Spotheater som ser nästan likadant ut. Nån som provat och vet om det funkar lika bra som Speedheater? Det skiljde en hel del i pris.
Intressant! Speedheater är prissatt i överkant, jag var inne på att bli ÅF ett tag men det var för dåliga villkor, knappt några vettiga marginaler alls. Spotheater verkar vara en direkt konkurrent och det är www.adcoat.se som ligger bakom den. De verkar tillverka egna IR-rör och professionella värmare så jag skulle absolut satsa på en Spotheater. Obs! Jag har ingen spotheater och har inga affärsintressen i detta, utan ser det bara ur ett rent tekniskt perspektiv, men jag ska nog själv investera i en färgborttagare så detta ligger nära till hands. Får helt enkelt tacka för tipset
Hej igen!
Det verkar ju inte som någon har testat Spotheater. Hur som helst beställde jag en hos Leif Arvidsson idag.
Har läst tråden om snikvariant, men pallar inte med att modifiera något billigt då jag måste ta bort färg på nästan hela huset. Hoppas dock Spotheatern är lika bra som Speedheatern...ska be polaren som hade en innan jämföra. Återkommer kanske med en liten uppdatering när jag provat.
Jag tror inte du blir besviken med en Spotheater. Tekniken är ju densamma som i Speedheater. Personligen har jag rengjort ett hus, ca 250 kvm, med Speedheater. Jag lånade en industrimodell, betydligt större än den lilla som säljs.
Inlägget försvann??? Blev postat innan man var klar. Det är 10 år sedan jag gjorde detta och resultatet blev över all förväntan. Jag kontaktade Speedheater för att ta reda på tillvägagångssättet och när grundolja och grundfärg skulle läggas på. Grundoljan skall läggas på flödigt och inom en timme skall grundfärgen på. Man lägger s.a.s vått i vått. Grundfärgen följer då med oljan in i trät och man får en yta som ett grövre sandpapper. Mycket bra fäste för slutfärgen.
Jag gjorde av med c:a 90 liter grundolja p.g.a att fasaden inte var målad på35 år.
Så, då har man testat lite värmning och skrapning med nya Spotheatern mellan regnskurarna. Körde ihop med kompisen i söndags som hade en Speedheater tidigare, han värmde och jag skrapade. Enligt honom så märks det ingen direkt skillnad, det går lika bra med båda tyckte han så man får väl vara nöjd med köpet! Själv har jag inget att jämföra med. Smidigt att vara två, det blir bra flyt på jobbet.
Det är tjocka lager med färg, så en stor del av semestern går väl åt. Inser dock samtidigt att all färg måste bort innan ommålning om det ska bli ett bra slutresultat då tidigare ägare av huset bara verkar ha skrapat bort det allra värsta. Ska försöka måla enligt tipset ovan när det blir dags.
Dags att följa upp en gammal tråd... Har också beställt en Spotheater nu, har många fönster att ta tag i och framförallt en hel del dåligt kitt, så jag är nyfiken på om Spotheatern kan ersätta en konventionell kittlampa i tanke på att det inte är samma våglängd på rören.
Fungerar alldeles utmärkt både på kitt och färg, trärent slutresultat. Har lagt upp ett litet filmklipp på Youtube som visar Spotheater, kanske inte proffskvalitet på filmen men har inte använt Youtube tidigare, så det är premiär.