Hej!

Jag byggde ett staket runt tomten förra sommaren och målade det vit. Tyvärr var jag snål och köpte färg på Byggmax. Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan hålla staketet vitt? Inte fått någon påväxt ännu.

Daniel

Får man påväxt brukar man rengöra. Själv har jag kört "alg & mögeltvätt" och skurborste när det varit aktuellt.

"Inte fått någon påväxt ännu"...då kanske det är lite tidigt att beklaga sig över valet av färg?:-)

OM du får påväxt så är ju en vanlig alg & mögel-tvätt bara att lägga på och tvätta med. Husmorsknep är också konserveringsmedlet "Atamon" (Finns i matbutiken) som späs med vatten och sprutas på..dödar svamp och mögel.

Atamon är helt vattenlösligt och innehåller främst natriumbensoat, som är en antioxidant, och inte en fungicid. Jag är tveksam till att hurmorsknepet fungerar på annat sätt än att rengöringen tar bort "maten" för svamptillväxten. ZnO är en fungerande fungicid som man kan röra ned i färgen för att undvika tillväxt av svartmögel. Linoljebaserade produkter är extra känsliga, då själva linoljan är bra mat för mögel. Eftersom linoljan härdar oxidativt, kommer den efter ett tag att tagit upp så mycket syre att den blir mer och med hydrofil, vilket gör att man får en perfekt grogrund för svamp, när det finns tillgång till både mat och vatten.

Jag tänkte mer om det finns nåt förebyggande att göra? Finns det någon impregnering?

Ska du impregnera färgen? Det låter konstigt...

Det är väl bättre att du åtgärdar problemet om/när det uppstår. När det sedan är dags för ommålning väljer du en färg som är extra motståndskraftig mot påväxt (om det nu skulle visa sig att den nuvarande färgen inte var så bra).

Det kan ju faktiskt vara så att din nuvarande färg är helt OK ur den aspekten?

Det är onödigt att skapa sig extra arbete för ett problem som inte finns. Tids nog kommer du att få rengöra och måla om staketet ändå...

Om problemet uppstår så borde denna fungera:
http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=15
Om jag inte minns fel så är det i princip en utspädd lösning av denna som blir betydligt billigare:
http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/

Jag vet att Grön-Fri fungerar, den andra har jag inte provat men med rätt spädning så kan man nog spara några kronor på att köpa ren Bensaltensid istället. Det finns absolut ingen anledning att köra med högre koncentration än vad som rekommenderas.

• Gilla
jesper norberg
  • Laddar…
Tack för tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.