Svara Nytt ämne
  1. 2012-05-21 21:14
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2011
    Värmland
    3 inlägg

Måla fasad med linoljefärg

Jag har ett gammalt hus från 1907 som jag köpte för ett år sen och som jag nu håller på att renovera.
    Huset är vitt med gröna fönster. Förra sommaren startade jag en process med att skrapa fönster och har målat dem i kromoxidgrön linoljefärg från Ottossons.

Huset är vitt och sist det var målat var i början av 90 talet i en alkydfärg som innehöll linolja.

Nu ska jag börja att skrapa färg och så småningom måla om det i vit gräddton från Ottossons.

Jag undrar om ni har några tips att komma med?
    Hur noga måste man skrapa bort den gamla färgen, måste det verkligen vara barskrapat?
    Och hur stor risk är det för att det blir mögel, eller svarta prickar när man väljer en vit färg?

Jag har också ett nytt obehandlat tillbygge som jag ska måla... är det något jag borde tänka på här, eller är det bara att följa Ottossons beskrivningar?
    Borde man måla med terpentinblandning eller helst undvika detta? Läste nämligen en tråd här inne att balsamterpentin torkar ut träet.

Mycket tacksam för tips och råd och era erfarenheter (bra eller dåliga).

Mvh Kerstin

2. 2012-05-26 17:47
    Svara | #2

Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    Kronoberg
    1 292 inlägg
    Gillad 94 gånger
    207 bilder
    Vi målade vårt hus förra året med Ottossons linoljefärg men utan terpentin. Olika kulörer men ganska ljusa och än så länge har vi inga prickar alls, inte så lång tid dock för att kunna ge nåt egentligt svar. Vårt första hus målade vi däremot redan 2004 med linoljefärg och det är inte heller ansatt av något mögel vad vi har förstått. Då använde vi Gysinges linoljefärg och terpentin.

Vi målade i båda fallen på ny panel men man behöver "bara" skrapa bort det som sitter löst normalt, jag vet inte när det är en alkydfärg dock, bäst är nog att ta bort den helt. På det obehandlade utbygget är det bara att måla. Vi har följt deras beskrivning där man spär med rå linolja och det var smidigt och lätt att måla även om färgen ska strykas ut tunnt.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

3. 2012-05-28 13:28
    Svara | #3

Ingenjörens avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: apr 2005
    587 inlägg
    Gillad 15 gånger
    15 bilder
    Jag har målat övervåningens liggande fjällpanel med Ottossons Zinkvitt linoljefärg på vårt hus. Fasaden var tidigare målad med någon form av oljefärg och jag skrapade bort allt löst och lite till, dock var det kvar rätt mycket gammal färg i skyddade lägen som satt bra fast. Jag´gick på Ottossons variant att måla utan spädning av färgen och tycker det fungerade bra.
    http://www.ottossonfarg.com/info/tip...a-utomhus.aspx
    Det är 6 år sedan den södra fasaden målades och lite svarta prickar finns när man tittar nära men på håll ser den fortfarande helt vit ut. All färg sitter kvar och jag har inte märkt att något problem att måla över den gamla oljefärgen.
    Norrfasaden har något mer mögelpåväxt men jag har inte kännt att jag behöver tvätta den än (4år).

/Ingenjören
    .
    Renoverar timmerhus från 1868 som flyttats till nuvarande adress 1922.

4. 2012-05-28 13:50
    Svara | #4

Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    Kronoberg
    1 292 inlägg
    Gillad 94 gånger
    207 bilder
    Låter bra att det verkar sitta bra utanpå den gamla färgen. Vi har byt panel på huset men takfötterna och underslagen är original som målats med plastfärg (nån gång på slutet av 80-talet) utanpå linoljefärgen och vi funderar på om vi kan skippa att skrapa bort all färg och bara ta den lösa. Det är ju i skyddat läge när det sitter under takfoten så det borde gå bra tänker jag.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

5. 2012-05-30 10:30
    Svara | #5

Nykomling Medlem: aug 2011
    Värmland
    3 inlägg

Tusen tack för era svar...
    Jag sände också en fråga om detta direkt till Ottossons färg och de svarade att det räckte med att skrapa bort det som satt löst... Att jag alltså inte behövde skrapa bort precis allt, även fast det tidigare var målat med en alkydfärg.
    Glömde dock att fråga detta om terpentinblandningen.
    I stället frågade jag om hur viktigt det var att rengöra och/eller behandla träet med något mögelmotverkande medel. Detta svarade de på, att om man hade sett några mögelsporer eller svarta prickar så kunde man tvätta med en alg/mögeltvätt ..men att det var viktigt att det torkade ordentligt innan grundningen.

I år ska jag koncentrera mig att måla nybygget, så får jag påbörja skrapningen av det gamla nästa vår/försommar och måla i slutet av säsongen nästa år.

Tack igen för era tips!
    :-)

Liknande ämnen

1. Måla fasad med linoljefärg
    av LottaL i forum Fasad
  2. Måla fernissad yta m linoljefärg?
    av AstaS i forum Byggnadsvård
  3. Måla på linoljefärg och linfärg....
    av Ahlbom i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Måla kök med linoljefärg
    av Pius i forum Byggnadsvård
  5. Linoljefärg på fasad ?