Vad gör man när kvistarna börjar framträda på dörrkarmarna, de är vitmålade men nu är där gula/bruna märken där det antagligen är kvistar under. Har målaren glömt kvistlacket eller går det inte att komma ifrån?

Kvistlack saknas

Som jag fått det förklarat måste virket ha legat ett antal år innan man kvistlackar det och sedan målar. Då finns det en chans att det blir bra.

Med virke du köper idag och sedan använder direkt kommer blöda igenom.

mhg_3 skrev:
Vad gör man när kvistarna börjar framträda på dörrkarmarna, de är vitmålade men nu är där gula/bruna märken där det antagligen är kvistar under. Har målaren glömt kvistlacket eller går det inte att komma ifrån?
Är det en ny dörr är det ju ett garantiärende.

Jag har samma fenomen med min nya ytterdörr.
Vad man gör? Gillar läget.
Efter ett halvår ser jag det inte längre.
Det är ju inte hela världen.

Kvistarna har en förmåga att alltid tränga igenom, om det bara är dagar/veckor sen det är målat så saknas troligtvis kvistlack, är det halvår/ år sedan så går det inte att säga säkert,
Är det nytt virke så blöder kvistarna mer, är det däremot gammalt så kan det hålla i evigheter med lite tur:)

Även jag har fått samma problem, för min del kom dom fram på ett par ställen efter något år. Det är inga stora genomblödningar, så jag funderar på att ta ett borr och borra bort dem, spackla och därefter måla. Eller också får de vara kvar...

Pepparkaka skrev:
Även jag har fått samma problem, för min del kom dom fram på ett par ställen efter något år. Det är inga stora genomblödningar, så jag funderar på att ta ett borr och borra bort dem, spackla och därefter måla. Eller också får de vara kvar...
Just precis man kan ju Lusa !

Vi har bott här i dryga halvåret och huset är nybyggt, det verkar än så länge bara som kvistarna syns på en dörrkarm. Antar att vi kan ta upp det på tvåårsbesiktningen?

mhg_3 skrev:
Vi har bott här i dryga halvåret och huset är nybyggt, det verkar än så länge bara som kvistarna syns på en dörrkarm. Antar att vi kan ta upp det på tvåårsbesiktningen?
Jag tror tyvärr att man nästan får räkna med sådant nu för tiden. Det är med 99% säkerhet fabriksmålade/lackade dörrkarmar och virket i dessa brukar inte vara av någon högre kvalité, dessutom duger inte deras lack för att försegla kvistarna.

Jag som renoverar ett äldre hus (och bland annat bytt alla dörrkarmar och dörrar), köpte obehandlade dörrkarmar och shellackerade dessa med riktig shellack 2ggr, därefter grundfärg och slutligen 2ggr täckfärg. Billigare, bättre och framförallt S-0500-N och inte nikotingula S0502-Y.

De är inte fabriksmålade utan grundade och målade på plats, vi ska ha målaren över om några veckor ska påtala detta för honom då iaf och höra vad han säger.

Vi har heller inte den gula tonen utan S-0500-N :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.