3 333 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Tråkighet med målat furutak
Hej!
Jag målade i höstas mitt furutak enligt konstens alla regler med tvättning, kvistlackning, grundmålning och två lager riktigt bra färg. Det blev riktigt riktig bra!
MEN, efter höstens och vinterns hundratvå stormar så har huset rört lite på sig, träet har väll torkar och expanderat en del under resans gång. Så mellan alla furupanelerna har färgen släppt. Det är inte så att färgen bara har lossnat, man ser liksom att träet har rört på sig så pass mycket att färgen har dragits bort i skarvarna och på något ställe har det lossnat små bitar och ramlat på golvet.
Jag tycker att det ser för dj....gt ut, frun bryr sig inte och folk som kommer säger att det inte syns om man inte vet om det. Men jag vet om det och stör mig på det så oerhört mycket.
Är det andra som har varit ute för detta?
och vad kan man göra åt det, kan man göra något åt det, eller kanske lindra utvecklingen?
Mvh Andreas
Jag målade i höstas mitt furutak enligt konstens alla regler med tvättning, kvistlackning, grundmålning och två lager riktigt bra färg. Det blev riktigt riktig bra!
MEN, efter höstens och vinterns hundratvå stormar så har huset rört lite på sig, träet har väll torkar och expanderat en del under resans gång. Så mellan alla furupanelerna har färgen släppt. Det är inte så att färgen bara har lossnat, man ser liksom att träet har rört på sig så pass mycket att färgen har dragits bort i skarvarna och på något ställe har det lossnat små bitar och ramlat på golvet.
Jag tycker att det ser för dj....gt ut, frun bryr sig inte och folk som kommer säger att det inte syns om man inte vet om det. Men jag vet om det och stör mig på det så oerhört mycket.
Är det andra som har varit ute för detta?
och vad kan man göra åt det, kan man göra något åt det, eller kanske lindra utvecklingen?
Mvh Andreas
Det såg likadant ut i vår källarvåning ett halvår efter att vi satt panel i taket där tyvärr. Vi fyllde i med målarfog så gott det gick och målade över. Nu har det hållt sig ganska snyggt sen dess, men visst känns det trist att behöva "göra om" jobbet igen.
Ofta är ju luften som torrast på vintern, och då är det inte konstigt att trä krymper och drar ihop sig, med just de följder du beskrivit. Om man kan brukar man därför måla panelen ett första lager innan man sätter ihop den, då märks det inte så mycket om not och spont krymper isär senare.
Vad du kan göra nu är väl just att måla ett lager till, när trät är som torrast och krympt ihop som mest.
Vad du kan göra nu är väl just att måla ett lager till, när trät är som torrast och krympt ihop som mest.
Det är nog bara att leva med det. Om taket inte är nytt utan endast målat på gammalt tak. Men det kan bero på att du kanske målat med vattenburen färg utan att grunda med en oljefärg alltså tillfört mycket fukt till trät. Det går givetvis att mjukfoga men risken är om trät rör sig mycket med luftfuktigheten så kommer fogen att tryckas ut eller spricka och färgen spricker i alla fall.
Klicka här för att svara