Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: västerbotten

Hjälp med slät målning!

Hej!

Vi håller på måla några pelare hemma.
    Vi målade först med grundfärg.
    Sen med vattenbaserad lackfärg.
    Det blev slätt och bra. Vi la mycket pengar på penslar och dom hjälpte oss på happy Homes vad vi skulle använda.

Men nu när vi skulle göra sista varvet så blir det inte bra!
    Färger blir inte ett dugg slät, den skrovlar sig som vid varje penseldrag.
    Man måste ha jättemycket färg för att det ens ska täcka. Men då blir det ju istället rinningar.

Vad är fel? Penslarna kan väl inte redan ha nötts ut?
    Vi har från dag till nästa bara förvarat penslarna i påsar så inte färgen ska torka, och det har ej varit något problem. Vi har även provat måla med en rengjord pensel.

Med vänlig hälsning, emelie

2.    länk #2
    mångstektas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 27
    Län: Åland

prova att sätta i lite vatten och en droppe diskmedel... då ska den nog flyta ut lite mer pröva annars att lägga på färgen med en skumgummi rulle och dra sedan ut den med pensel så man får pensel strukturen...

en normal hobby pulare nöter aldrig ut en bra pensel den blir bara bättre sätt den inte i vatten bara när den är ny då ser den ut som ett kvastskaft efter ett tag, utan i påse dom första dagarna, precis som du gjort!
    Senast redigerad av mångstekta 2012-02-08 17:13

3.    länk #3

Tack för ditt svar!
    Förstod jag rätt att jag ska sätta penseln i vatten och diskmedel? hur länge?
    Hur är det bäst att ha penseln när den ska torka?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: AC

Tänk vad olika man kan tolka saker, Jag tolkade det som om du skulle sätta lite diskmedel och vatten i färgen :-p

5.    länk #5
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

det är inte så enkelt, med den färgen, om man nu ställer krav på slutresultatet. Men förvänta er inte att det kommer få samma yta som sprutmålat. Kanske bättre om ni försöker hitta någon syntetisk lackfärg, som flyter ut bättre än vad vattenburen gör. Men med de miljökrav vi har idag, får vi försöka vänja oss vid det slutresultat Du talar om. Är man van målare, lär man sig hur gå till väga, t ex som mångstekta tipsar om, en skumgummirulle och en bred pensel (moddlare) och med ett snabbt tempo, brukar det fixa sig. Men det finns gränser för hur mycket verktyg som skall köpas in, för ett mindre jobb. Låt det nu torka några dagar, och sedan slipa med vattenslippapper, så du får en slät och jämn yta, sen försök igen.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

6.    länk #6
    saturnuss avatar

Tänk också på, det kan inte vara för varmt där du målar, 15 grader är en bra temperatur, och när du nu skall slipa färgen, måste du ha en kork eller något annat till slippappret, du kan inte slipa med pappret på fingertopparna, de kommer att göra spår i färgen. När du har grundat, kan du även då slipa ytan lite lätt för att få den slät.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

7.    länk #7

Vi har ju alltså slipat med ett fint sandpapper med en slipmaskin. Efter varje varv med måla och spackling. Så det är ju väldigt slät yta vi målar på.

8.    länk #8

Men vattenslippapper? Vad är det?

9.    länk #9
    saturnuss avatar

Men vattenslippapper? Vad är det?
    det är ett slippapper man använder tillsammans med vatten, för att få hög finish på objektet. Förr använde man pimpsten och vatten för samma resultat. Vattnet har även en kyleffekt, som gör att färgen inte börjar kleta, vilket kan bli följden om man slipar med vanligt sandpapper på nymålat.

10.    länk #10
    saturnuss avatar

Vi har ju alltså slipat med ett fint sandpapper med en slipmaskin. Efter varje varv med måla och spackling. Så det är ju väldigt slät yta vi målar på.
    färg måste vara helt torr, innan man kan använda en slipmaskin. Slipmaskinens rörelser, gör att färgen blir varm, och vill kleta om färgen inte är genomtorr, detta kan du se på slippappret, där den kletiga färgen sitter. Torr färg ger slipdamm.

11.    länk #11

Tack för allas svar!
    Största problemet har ju ej varit slipningen. Utan själva målningen.
    Vi har målat 4 fönster + en dörrkarm innan med samma måla och penslar.
    + då pelarna som vi byggt själva. Alla varv har gått bra förutom det hör sista.
    Vi har haft torktid på minst ett dygn mellan varven.

Skulle penseln doppas med vatten och diskmedel eller ska man he det i målarfärgen?

Jo du som skrev om att det blev klet på slipmaskinen hade rätt.
    Men jag tror mest det var spacklet som hängde med. Målarfog heter det tror jag?
    Det är ganska detaljerade pelare med många kanter man ska komma åt.
    Något tips på hur man får bästa resultat?

Just nu har vi den penseln med finaste strån som fanns på Happy Homes.
    Sen har vi även en liten pensel där vi målar där man ej kommer åt med den andra.

Både jag och min sambo är ny med allt som har med renovering att göra, så man litar ju på vad dom säger på affärerna.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Blekinge

Min svärfar hjälpte mej att måla lite en gång, och han orkade inte vänta alla timmarna det stod att färgen skulle torka innan man kunde måla på den igen. Då blev resultatet rätt skrovligt. Färgen skulle torka 16 timmar.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Sstockholm

Hej emelie, kan du lägga upp en bild också?

14.    länk #14
    saturnuss avatar

Hej emelie, kan du lägga upp en bild också?
    precis, det är alltid kul att få se bild på det vi talar om, men förmodar caarisma har många järn i elden, bl a granitskivorna

15.    länk #15

Vad menar du?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01