Ska måla innerväggar i vardagsrum som är putsade med naturgips Gyspum. Väggkonstruktionen är uppförd för att tillåta ångtransport så jag ska måla med silikatfärg. Enligt Webers produktblad för Gypsum går det bra att använda silikatfärg om man primar med "Weber vidhäftare". Vad jag kan se är det någon form av plastdispersion. Är det någon som råkar veta om vidhäftaren kommer minska väggens möjlighet att släppa igenom fukt?
Jag har frågat Weber om man skulle kunna utelämna vidhäftaren och direkt måla med silikatfärgen men de vågade inte ge mig något annat svar än det som står i produktbladet. Har någon erfarenhet om detta?
Gudfader
Medlem: Feb 2005
Län: Göteborg, Björlanda
Rent instinktivt känns det dumt att plasta igen (primern är garanterat en plastdispersion) innan silikatfärg. Riktig silikatfärg består av pigment och vattenglas (natriumsilikat) och färster bara på ren betong, puts eller glas. Natriumsilikaten "packar" sig i porerna och bygger därmed upp en förankring som i princip förenar färgen med putsen.
Silikatprimer (vattenglas + vatten) känns ju bättre om du vill behålla ångtransporten