Bifogar en bild på en gammal fuktskada på vårat badrumstak. Den är torr nu så det är inga problem med fukten – men det är ju inte snyggt …

Hur skall man lättast laga detta?

Vi skall renovera badrummet om 1-2 år så jag vill inte lägga ned så mycket jobb på det nu.

Min tanke är att sätta några spik där det glipar, spackla och sedan måla.

Finns det några bättre sätt?

Tack på förhand!

Är det tapet så använd tapetklister. Sen måla bara. Alternativs slipa, spackla och måla.

Det är någon slags glasfiberväv som är riktigt hård, så tapetklister kommer inte att hålla eftersom de nu glipar. Därav min fundering på att spika. Eller?

Då ska du ha vävlim. Det blir mjukt när du applicerar limmet.

Det går ju att sätta en tunn list över sprickan och sedan måla över fläcken med täckande lackfärg för att isolera fläcken sedan med halvblank takfärg eller dyligt

På en del skitgammal väv funkar inte vävlim, ta isf sättlim/golvlim lr dyl.
Får du fast den slipper du spacklandet (beroende på hur kräsen du är med resultatet) ta sedan en våtrumsgrund eller spärrgrund på fläcken (antar Elkludde menar en oljelackfärg, vanlig lackfärg spärrar inte mycket) sen måla allt i en våtrumstäck, oxå beroende på hur kräsen du är med att det ska hålla. Ska du snart göra om det så håller en vanlig väggfärg..

Tack för alla svar!

Det verkar som om träskivan under väven har svällt av den tidigare fuktskadan, så det är nog inte bara att limma tillbaka väven …

Jag funderar på att sätta upp MDF-panelskivor i hela taket och på så vis täcka skadan. Kan man ha panelskivor ovanför badkaret/duschen med tanke på vattenånga mm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.