Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: skåne

Spärrvit + lukt?

Hej!
    Har målat om ett nikotin-skadat vardagsrum med spärrvit på tak och väggar. Väggarna har jag sedan målat över med vanlig väggfärg men inte taket.
    Hur långtid tar det innan man blir av med lukten från färgen. Det luktade jävligt mycket och var starkt när man målade, men nu ca 6-7 veckor efter så luktar det en hel del fortfarande.
    Eller luktar det för att jag inte har målat över taket med vanlig takfärg?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västernorrland

Jag har också "sanerat" på samma sätt. Detta var med Nordsjö spärrfärg. Enbart spärrfärg i taket, dvs inte övermålat med annan färg, och det stank som f-n under arbetet och den första tiden därefter.

Efter någon månad upplevde jag dock inga problem med färgdoft. Kan säkert skilja mellan olika färgtyper och inte minst mellan olika näsor.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: skåne

Ok, då finns det hopp. Sen blir det ju inte att man vädrar lika mycket nu på vinterhalvåret, så det tar väl sin tid att bli av med färgdoften.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Har du gjort något åt golvet? Även det materialet lär ju ha tagit åt sig lukt om det var så illa innan.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

För mig tog det en vecka innan lukten försvann efter jag hade målat med Alcros motsvarighet.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Stockholm

Du kan ju alltid prova att ställa en skål med vatten/ättika det är ett gammalt beprövat husmorstips som hjälper mot dålig lukt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01