Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västmanland

Färg som släpper från innertak

Hej alla!
    Finns det någon där ute som har en tänkbar lösning på mitt problem med färg som släpper från innertaket? För ca 10 år sedan tog vi fram det gamla pärlsponttaket i huset från 1913. Panelen var omålad (var täckt av papp och flera lager "tretexskivor"). Gjorde rent den, kvistlackade och laserade med en vattenburen vit lasyr som jag tyvärr inte minns namnet på. Tror den var från Jotun men är inte säker. Laserade 3 ggr för att få det ljust. Åren gick och taket blev mörkare och mörkare. För ca 1 år sedan anlitade vi en målare som täckmålade taket. Han använde oljefärg och penselmålade, grund + 2 strykningar. Nu släpper färgen från taket och stora flagor hänger lösa. Målaren har varit här och tittat och förstår inte vad som hänt. Trät är torrt (precis som vid målningstillfället) så släppet kan inte bero på fukt. Han har skickat några flagor till Flügger eftersom det var deras färg han använde, men tiden går och jag har inte fått något svar. Finns det någon kunnit här som har en kvalificerad gissning om varför färgen släpper?

2.    länk #2
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Jag skulle nog inte målat med oljefärg på vattenbaserad lasyr. Jag är ifs ingen målare men underlaget låter klent och jag är erfaren när det gäller linoljefärg och där gäller ju att färg och underlag skall samsas och "förenas". Jag har målat med linoljefärg på alkydoljefärg med gott resultat men i övrigt så undviker att måla olja på vattenbaserat eller gör trärent först. Ser du om lasyren hänger med flagorna eller om den sitter kvar i taket?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västmanland

Jag kan tyvärr inte se om lasyren hängt med eller inte. Antar att det är en sån sak som Flüggers test kommer att svara på. Om det är så att lasyren släppt efter att den målats över med oljefärg så borde ju det vara något som målaren borde ha haft koll på kan man tycka....

4.    länk #4
    gafsans avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

Jo det borde han haft om så är att lasyren hänger med. Dokumentera gärna de olika färgtyperna som används. Det är jättesvårt att komma ihåg vad som används var. Vi kör bara med linoljefärg och slamfärg, enkelt men en smula tidsödande.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01