S
Vårt hus är byggt med HH-Celcon lättbetong i yttervägg och företrädesvis Leca i innervägg (ett par reglade/gipsade).

Har börjat på in oss och har stött på utmaningen att hänga upp saker på väggarna.

När det gäller större, mer permanenta, saker så är det inte så mkt att fundera på - då är det ju fram med borrmaskin, plugg och skruv.

Men när det kommer till mer tillfälliga saker, som barnens teckningar/figurer o dyl, så känns det avigt att använda den metoden - med tanke på hur fula märken det blir (som syns när man plockar ner det man hängt upp).

Känd utmaning men vilka lösningar har marknaden idag, 2011, plockat fram?

Finns ju varianten med vit plastbit/krok med de 3 stiften (vilka väl även "biter" på Leca) men det är ju ingen särskilt bra lösning det heller - för en enklare teckning/figur.

Tänker att just sådana tunna "stift" borde finnas på än mindre upphängningslösning?

Tacksam för tips!

Jag brukar ta spiken från vita kabelklammer i plast, det är en liten stålspik som inte böjer sig och brukar fästa bra i leca om man tar de som är lite längre. Fast vilken stålspik som helst funkar det är mest en fråga om tillgänglighet. Annars funkar ju häftmassa till teckningar och sånt också.

S
Helioz skrev:
Jag brukar ta spiken från vita kabelklammer i plast, det är en liten stålspik som inte böjer sig och brukar fästa bra i leca om man tar de som är lite längre. Fast vilken stålspik som helst funkar det är mest en fråga om tillgänglighet.
Testade med sådan spik från kabelklammer nu. Både från en av de minsta varianterna och från en något större (alltså = större spik). Men min leca-vägg "biter de inte på"... De viker sig och det blir dessutom (som när jag tidigare testat med annan spik) "stora" fula hål i tapet/vägg. :-(

Hmmm... Månne kan man gå till bygghandeln och fråga efter just STÅL-spik i förpackning, som kan passa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.