Bosch jar ju tagit fram en nu elektrisk luftdriven spruta, där inga metalldelar kommer i kontakt med färgen. Billig och bra spruta som är underbart enkel att rengöra.
Har någon provat att sprutmåla med äggoljetempera?
Borde rimligen fungera bättre än pensel och roller tycker jag!

Äggoljetemperan är ju väldigt rinnig, så jag vet inte hur bra det blir? Sedan tycker jag personligen att något av charmen med den färgen är att den blir så levande, och ju mer man gör för hand desto mer levande blir det. Men funkar kanske det gör. Testa och berätta!:D

Med sprutning klarar man ju av att generellt lägga mycket tunnare skikt än vare sig med pensel eller roller. Vid färger med stor benägenhet att rinna borde ur den synvinkeln sprutning kunna ge jämnare resultat.
Jag ska pröva, men det blir nog först efter nyåret, då jag har så mycket som kommer före.
Tack för din synpunkt!

Hej svejs,

Jag är lite nyfiken på hur det gick? Provade du att sprutmåla med ÄOT?

Ovolin tycker att det går galant att spruta. Läs på deras hemsida!

Jag har sprutmålat ett hus på c:a 85m2 invändigt med äggoljetempera som jag blandade själv med pigment från avjord (grundfärg följt av två lager brutet vitt), jag använde en Wagner-spruta.
Det funkar, men det är nog bra att öva en hel del innan, inte minst pga att färgen är tunn och lätt rinner om man sprutar för tjocka skikt.
Skulle jag göra det igen så skulle jag nog faktiskt penselmåla istället, som Petronille skriver är just en del av charmen med den här färgen den levande ytan som man får då. Det tar lite längre tid, men ger ett klart bättre resultat.
/fth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.