Hej,

jag tycker inte att jag får svar på det jag är ute efter när jag läser artikeln
https://www.byggahus.se/kok/sa-valjer-du-farg-till-inredningen

Det svåra är att få en röd tråd i inredningenen, att väggfärgerna i ett rum som har öppningar till andra rum, tex hallen och trappor, passar ihop, att det blir en mjuk övergång om man vill det eller en intressant kontrast om man hellre vill det. Det är svårt att titta på alla NCS-koder när man kommer in i en affär och har tänkt att jag skulle vilja att färgerna går i en viss typ, tex akvarell, asiatiska, 70-talsmurr, starka, pastell osv. Jag har funderat på att kolla färgkombinationer på mönstrade textilier men hur väl går det att återskapa detta, det blir ju helt annorlunda, färgerna i ett mönster kan vara snygga just på textilien, men när man tar ut färgerna och pålacerar dem i andra sammanhang kan det bli helt annorlunda. Men det går ju med provburkar och det är ju himla bra. En del färgtillverkare har ju också serier, men man kanske inte har lust med just den stilen.

Annars bra artikel.

Det finns många inlägg om vit väggfärg S0520-Y kontra S0500-N. Jag skulle vilja ha tips på röda färger, vad är snyggt? Om det dras åt rosa, lila eller orange? Är det någon som har en röd färg att rekommendera? Anndra favoritfärger (NCS-kod eller serienamn)?

Det är ju helt omöjligt att någon ska tala om för dig vilka färger som är snygga, vilka som skulle passa i ditt hus. Dessutom helt meningslöst. Det är ju inte ens säkert att våra hjärnor registrerar färgerna på samma sätt.

Måla alltihop vitt, då är du på den säkra sidan.

Konstigt svar

Du måste även vikta vilket ljusinfall du har utifrån, mycket solljus eller inget och vilka ljuskällor du vill använda när det blir mörkt Om du hittar en snygg kombination så kan det se bra ut i soljus men med en spotlightbelysning, beroende av färgton, bli helt annorlunda.
Så en röd färg du tycker är perfekt hos mig kanske inte alls fungerar när du sedan använder den hemma hos dig.
Inget bra svar men ett försök att reda ut detta med varför det är så svårt med färger.
Vi såg ett hus med fönster och övriga trädetaljer målade i 2 olika grå nyanser som vi gillade. Inhandlade dessa, men på vårt hus blev det helt annorlunda så vi fick bryta om båda färgerna, då de på vårt hus gav för liten nyansskillnad.

Visst finns vissa allmänna saker man kan säga om färg: till att börja med så visar ju hjärnforskningen entydigt att hjärnan stimuleras och trivs oerhört bra av att få ser färger omkring sig, därför är Andersmc:s svar inte så övertygande.;)

Sedan spelar det förstås stor roll om man gillar starka färger eller milda, jordiga eller intensiva etc, så visst är det en smaksak också. Och så får man tänka på vad man har för möbler, om det är mycket färg i dem.

En allmän regel är annars att färger alltid blir väldigt mycket starkare när de kommer upp på en vägg, så man behöver inte mycket färg i den vita färgen för att det ska synas. Det är också fint att variera kalla och varma färger, t ex ha varmgult i sovrummet och blått i köket etc, eller att laborera med komplementfärger i samma rum.

Som Anders ovan skriver har läget också stor betydelse: västerläge ger ju mycket rödgult ljus på kvällen, medan österläge förstärker de lite kallare färgerna. Det kan man också tänka på när man väljer färg.

det blir alltid lyckat när man väljer serier komponerade av inredningsarkitekter. Kolla fler producenter så kanske hittar du en still som passar. Serier ser inte så spännande ut när man tittar på färgprover men irl blir det verkligen bra. Nu har jag inte sett så många hus inifrån men jag har sett husfasader där jag kunde peka ut vem gjorde sitt val efter det man sett på en liten färgremsa :). Ett gult hus som blev citrongullt, ett blå som lyste som blåklint i det gröna. Där hade det varit bättre att man valde ur en serie ...
Jag tycker om rödbrunt som drar åt det varma dämpade hålet ..... men ett sånt svar hjälper dej ju knappast.... så jag vet inte hur vi andra kan hjälpa dej :)
gaia

Redigerat av moderator:
Tack för svar, förstår nu att det är lite mer komplicerat än jag vill att det ska vara :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.