Nykomling
Medlem: May 2011
Län: västra götaland
[QUOTE
Folksams test säger ingenting när miljontals hus framgångsrikt har haft färgen de senaste 400 åren.[/QUOTE]
Jodå, men om färgen har fungerat bra i 400 år, men sämre nu därför att något är förändrat, så är det ju det som är det intressanta för mig som skall måla i sommar.
Sophie: Ja, det är ett intressant alternativ....men frågan är om man uppnår samma kulör utan linolja ? Se på den ljusa, som har två olika kulörer på den med och den utan linolja. Vem säljer pigment, förresten ?
TorpSara:; Det är bra, men jag kan inte låta bli att vara lite bekymrad när jag tänker på min gamla lada som såg helt j....g ut efter bara ett par år.
Falu rödfärg säljer pigment och den utan linolja blir aningens ljusare, men min erfarenhet är att det jämnar ut sig med tiden. Det blir en mer "rätt" färg utan linolja, helt klart. Det enda problemet med hemmakoket är att hitta en kastrull som är stor nog, vi köpte vår 15 liters på Elgiganten av alla ställen.
Vad målade du den gamla ladan med?
Nykomling
Medlem: May 2011
Län: västra götaland
Säljer de två olika pigment - en typ för den ljusa och en för den mörka ? Förresten, det kan jag ju kolla själv.
Jo, många tycker att den ljusa är mer historiskt riktig och så är det otvivelaktigt. Bara det att jag gillar den mörka bättre. Jag har en väninna som har målat ett litet hus i Varberg med den ljusa utan linolja.
Det var för ca 10 år sedan och det ser fortfarande väldigt bra ut.
Jag har experimenterat lite med ljus Faluröd utan linolja - tilsatt olika pigment för att dämpa den en smula, men det har inte blivit riktigt bra. Har också provat att tillsätta lite linolja och det gör den mörkare.
Ladan målade jag med Falu rödfärg från Teknos i Tranemo. Jag har nu läst mig till att färgen inte längre licenstillverkas av av andra företag.
Vårt hus målades också med en oäkta "falu rödfärg" innan vi flyttade in. Det blir nästan aldrig lika fint och bra som med den riktiga så låt inte det avskräcka dig! Det är stor kvalitetssillnad!