Hej

Jag har precis börjat med sprutmålning (kompressor, spruta från biltema). Jag tycker jag får en ganska bra finish. Jag har målat med vattenbaserad vit snickerifärg som jag spätt en hel del med vatten får en lämplig konsistens. Nu till mitt problem.

Färgen sitter inte fast lika bra som om jag målat för hand. Om man slår emot ex ett hörn lossar färgen i en liten "flaga", ända ner till trät. Dvs det är mycket ömtåligare är vanligt. Vad har jag gjort för fel?
Antar att en möjlighet är att jag spätt färgen för mycket, men om jag inte gör det går det ju inte att spruta, då kommer det ingen färg. Finns det speciell färg som man skall använda om man sprutar?

Tacksam för ideer
\K

Du ska ha en spruta som klarar av att trycka ut färgen utan att denna späds till 50% eller så. Det är färgen som bestämmer, inte sprutan. När du späder ut färg så tunnar du ut bindemedlet = färgen sitter sämre. En vattenburen snickerifärg ska du späda till max 15%. Hade du målat med en mörkare kulör så hade du säkerligen fått fläckar och andra defekter pga spädningen.

EDIT: Ovanstående syftar på vattenburna färger. Alkyd-, uretan- och epoxibaserade färger kan vara bättre lämpade för högre spädningar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.